GLAS 1
I varje ände av gågatan finns stora entréer av gl
as som släpper in dagsljuset och den dramatiska himlen. per in det naturliga ljuset. Genom glastaket letar sig dagsvädrets färger ner, från gråmulet blyertsgrått till solsken och blå himmel. BÖLJANDE GLASVÄGG – Glaset som använts till gågatan är 4/4/2 lamell Iplus neutral 8 millimeter härdat, förklarar projektledaren Stefan Strömberg från Skandinaviska Glassystem i Göteborg. Det som mest slår besökaren i glasgången är däremot den böljande glasväggen mot öster. Som bulliga, balkonger i Barcelona rullar sig glaset mellan de två utgångarna. Har arkitekten inspirerats av spanjoren Antoni Gaudí, eller är det havets rörelser han sett framför sig? – Nja, det är visserligen en sinusvåg, men jag var mest ute efter att få en kontrast till den övriga kantigheten i byggnaden, menar Åke Johansson, på arkitektbyrån White i Göteborg. PETJOBB FÖR SKANDINAVISKA GLASSSYSTEM Eftersom varannan våning är rak och varannan är försedd med mjuka dyningar skapas, enligt arkitekten, spännande speglingar och skiftningar i ljuset. Petjobbet att förverkliga projektet och få dit glaset lämnade han dock över till Skandinaviska Glassystem. – Vi försökte använda av oss av så raka linjer som möjligt, och jobbade med bågar. Det knepiga var att få dem att stämma med de pelare som finns i rummen innanför, berättar Stefan Strömberg. Totalt har Skandinaviska Glassystem levererat 7 000 kvadratmeter glas till den nya tillbyggnaden. En hel del har gått åt till de stora tårtbitarna i glas som sticker rätt ut från husets baksida. Skvallerspeglar kallar Åke Johansson trianglarna för, eftersom den som är innanför har en perfekt utsikt mot vad som händer utanför. – Samtidigt reflekterar de havet och tar med ljuset och färgerna in i huset, menar han. GLASTONEN KOPIERAD AV GAMMALT FOTO Olika grå färgtoner i glaset ger den spetsiga konstruktionen ett eget liv. Allt är monterat av solskyddsglas i olika färger efter arkitektens bestämda önskemål. – Vi gjorde ett provmontage och laborerade med färgerna tills han var nöjd. Jag tror det var ett slags havstema han var ute efter, funderar Stefan Strömberg. ➝ GLAS 55