GLAS 1
INRAMNING | ART FAIR EUROPÉ rärt överlägsna kejse
rliga armén under ledning av Albrecht von Wallenstein, en reträtt mot staden Nürnberg. Wallensteins armé belägrade i stället staden och väntade på att bristande leveranser, hunger, dåliga sanitära förhållanden och epidemier av tyfus och skörbjugg skulle lamslå de svenska styrkorna. Det visade sig dock svårt för Albrecht att upprätthålla belägringen eftersom staden var stor och behövde många soldater för att bemanna och försvara ringmuren. Efter elva veckor gjorde svenskstyrkorna ett försöka att bryta dödläget och attackerade den kejserliga armén på ringmuren i slaget vid Alte Veste (Gamla Fästningen). Men de förlorar och bägge styrkorna lämnar Nürnberg och drar därifrån åt var sitt håll. Detta endast några få veckor innan slaget vid Lützen. INGLASAD MUSEIENTRÉ Alte Veste var redan då ett förfallet slott på toppen av en trädbevuxen kulle. Senare skulle det och vägen dit inspirera starten till ”Vägen för mänskliga rättigheter” (Straße der Menschenrechte). Nu ett monument som invigdes 1993. Det består av en grind, 27 runda pelare av vit betong, två pelare nedgrävda i marken som bara visar en rund platta, och en pelare i ek, totalt 30 pelare. Graverat på varje pelare är en artikel i den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna dels på tyska och dels på andra språk. Platsen inkluderar resterna av ett kloster, den medeltida stadsmuren, byggnader under 1950 – 60-talen, och den inglasade entrén till Germanisches Museum. Monumentet är ett försök att skaka av sig sitt dåliga rykte, från mitten av förra seklet, och återupprätta sig som ”en stad av fred och mänskliga rättigheter”. SAMTAL MELLAN SEKLER I Germanisches Nationalmuseum finns en stor samling om tysk kultur och konst och sträcker sig från forntid till nutid. Med nuvarande totala innehav av cirka 1,2 miljoner föremål är det Tysklands största museum för kulturhistoria. Museikomplexet har vuxit runtomkring och införlivat de kvarstående resterna av tidigare Nürnberg Charterhouse från 1500-talet, som gavs till museet 1857. Här återfinns ett antal av Albrecht Dürers målningar. Det var glädjande att få tillåtelse att fotografera den stora mängd vackra ramar, från de senaste fem seklerna, som klär dyrgriparna till konstverk. Intill ligger Moderna Museet som speglar hela sin helglasade långsida i den gamla ringmuren. Ytterst effektfullt, ett härligt samtal mellan seklerna. PÅ BESÖK HOS DÜRER Albrecht Dürers (1471–1528) hem är numera ett museum. Han var målare, grafiker, tecknare och konstteoretiker. Förutom många av hans verk finns en verkstad som visar de olika konstnärliga tekniker han använde. Född i Nürnberg som son till den ungerska guldsmeden Albrecht Dürer började han som lärling hos sin far 1485. Trots det är hans tidigaste kända verk, ett av hans många självporträtt, daterat 1484. Albrecht levde och dog i Nürnberg men hade långa studie- och arbetsperioder i Italien. Då fick hustrun ensam hålla hushållet stången mot farsoter och stråtrövare och några arvingar fick han aldrig. ”Jag vidhåller att perfektion av form och skönhet finns i summan av alla människor.” En lös översättning av hur Dürer resonerade. De sju fria konstarterna är det underlag för artistisk kreativitet genom vilken Dürer hoppades kunna nå perfektion i sitt eget arbete. I hans väldiga levnadsarbete ingår altartavlor och religiösa verk, många porträtt och självporträtt, och koppargravyrer. Hans träsnitt, som Apokalyps-serien (1498), håller dock en mer gotisk stil än resten av hans arbete. Under 1513 och 1514 skapade Dürer tre mästargravyrer: Riddaren, Döden och Djävulen. Hans akvareller gör honom till en av de första europeiska landskapskonstnärerna och hans ambitiösa träsnitt var tekniskt revolutionerande. Dürers införande av klassiska motiv, tack vare sina kunskaper om italienska konstnärer och tyska humanister, har säkrat hans rykte som en av de viktigaste för den nordeuropeiska renässansen. Detta förstärks av hans avhandling som innefattar principer för matematik, perspektiv och ideala proportioner. Hans skrifter etablerade sig ett rykte över hela Europa redan när han var i tjugoårsåldern. ➝ GLAS 59