GLAS 1
Inramningsdesignern Susan Key rapporterar från ra
mmäsan Art Fair Europe i den sydtyska staden Nürnbergs och ger också en grundlig historiebeskrivning över en stad med tusenåriga anor av handel, konst och krig. Inramningsdesigner ”upptäcker” Nürnbergs tusenåriga handel och vandel på mässbesök M 58 GLAS ed sikte på Art Fair Europé-mässan, via Amsterdam (där flygplatsen kunde skylta med de läckraste av fotoglasfilmer på fönstren i korridorerna) går färden mot Nürnberg. Näst största staden i bayerska Tyskland, med ca en halv miljon invånare och med anor från tusentalet. Omläggning av handelsvägar under 1500-talet skakade dock Nürnbergs supermaktstatus och 1806 införlivades Nürnberg under bayerskt styre. Nürnberg förstördes nästan fullständigt under andra världskriget, men under återuppbyggnaden har man fokuserat på att försöka återskapa den medeltida stadsstrukturen. Det var också här som det omedelbart efter kriget genomfördes rättegångar gällande krigsförbrytelser. Staden har i modern tid framträtt som en stor leksakstad med tillhörande stora årliga mässor. Här i staden är det lätt att hitta kollegornas butiker och ateljéer. Highend-stuk på skyltfönster och utbud. I en av butikerna syns t ex inte en enda gerad ram utan endast sådana med hela hörn. Mycket elegant. Hela stan andas för övrigt av kultur och stolthet. INTAKT STADSMUR Nürnbergs stadsbefästningar, som började anläggas i början av 1100-talet och förlängdes till och från ända fram till början av 1700-talet, var oöverträffade under medeltiden. En massiv vägg med vakttorn och kraftigt befästa portar omger fortfarande hela den gamla stadskärnan. Nürnberger Burg ligger högst upp på sandstensberget i norra delen av den ursprungliga staden. Arkeologiska undersökningar visar att redan runt år 1000 befolkades platsen men skriftliga bevis återfinns först 1050 då Henrik III besökte staden. ÄKTENSKAPSKARUSELL SOM PRAKTISK PRYDNAD Det finns mycket i stan som minner om krigiska tider. Särskilt sticker kontakten med Sverige ut. Karolinerstrasse, som ligger mitt i stan, sträcker sig i öst-västlig riktning med sikte mot tunnelbanenedgången Gustav Adolf Strasse. På vägen passerar linjen den minst sagt iögonenfallande fontänen som uppfördes för att täcka ett luftschakt från tunnelbanan som passerar inunder. Bronsen illustrerar dikten ”Det Bittersöta Äktenskapliga livet” av Hans Sachs, en 1600-tals skomakare och poet, som i drastiska ord beskriver äktenskapet från de första stadierna av brinnande kärlek via utmattande kamp, och ända fram till döden i sängen. OM SLAGET VID ALTE VESTE Under trettioåriga kriget sensommaren 1632 beordrade Gustav II Adolf, hellre än att möta den nume