GLAS 1
TEMA FÄRG & FORM | SPIRA partier som är ömsom tät
a och transparenta. Ett modulsystem där bredden på de olika delarna varierar från 600, 900, 1200, 1500 och 1800 mm, berättar Andreas. ANPASSAT LJUSINSLÄPP Men hur skulle de olika färgerna och bredderna portioneras ut? Visst ligger svaret i det vi kallar den kreativa processen men, behovet av funktion höll den samtidigt i schack. – Vi kunde ju gjort det enkelt för oss genom att låta ett dataprogram, eller varför inte en symfoni, bestämma ”rytmen”. Men ljusinsläppen skulle också anpassas till de olika rummen, säger Andreas. Det betyder att graden av transparens minskar ju högre upp fasaden slingrar sig. Från 60 procent i foajén till 50 procent i arbetslokalerna för att sedan helt avta i den del högst upp som döljer fläktrummen. STRUCTURAL GLAZINGFASAD Spira är en spännande byggnad i många avseenden. Den svepande böjda fasaden sätter fantasin i rörelse. En lyckad avvägning mellan planglas och krökt glas ligger bakom. – En annan utmaning var att förena limträ och glas. Lösningen blev så kallade curtain walls, ett structural glazingsystem som uteslöt en horisontell bakomliggande profil, säger Peter. På det sättet fick man illusionen av en fritt svävande glasvägg. Modulerna från 600 till 1800 mm bredd fick en höjd av max fyra meter, ställdes på varandra och fogades samman med silikon, svart och uv-beständigt. Ett sätt att komma undan störande profiler och istället få en helt slät yta. Det som sedan håller uppe de smäckra glasstavarna är ett aluminiumbärverk monterat på limträ. – Trä har ju rörelse och det vi ville ha var en ställmån, en tolerans, så glaset också kan flexa lite, säger Peter. GLÖDANDE GRACILA GLASSTAVAR Och träet, ja det måste ju finnas med för Småland är mycket trä. Den lätt hästskoformade konsertsalen i festligt rött och träpanel ger känslan av att sitta i musikinstrument. Men inredningen i de olika salongerna erinrar även om John Bauerskog och djupa skogstjärn. Väl ute i månskensnatten dyker ännu en association upp. De gracila glasstavarna glöder som ett knippe tändstickor och i den svarta Munksjön blir de tusen och åter tusen. Precis som det var tänkt – en lykta. Text: Kerstin Wallin Bilder: Sören Håkanlind Projektledaren LarsGöran Åkerblom, Jönköpings Landsting, ser Spira som sitt livs stora utmaning innan han går i pension. GLAS 29