GLAS 1
PROFILEN | GERT WINGÅRDH Gert Wingårdh är oerhört
befriande. Han kan inte placeras in i något fack. Är fri från ismer, tycks öppen för allt och alla och har lätt till skratt. Att sedan främsta inspirationskällan är hans egna verk får arkitektursverige bjuda på. gert D et är roligt att prata med Gert Wingårdh. Han har förmågan att tillåta sig själv och sitt sällskap att släppa loss och säga vad som helst. En gudabenådad talang när han skall diskutera projekt med nya uppdragsgivare. Genom att lyssna och vara intresserad kan han också skräddarsy det där huset som skall passa individen eller smälta in i offentligheten. Och vinna Kasper Salin-priset. Vid det här laget har han kammat hem fem stycken. Den tillåtande atmosfären ger honom själv också tillfälle till skratt. Som på frågan om det finns något mer att göra för att utveckla glasets egenskaper. – Något mer? Frågan tycks både häpnadsväckande och omåttligt lustig. – Det har ju inte hänt något alls med glas. När skulle det ha varit? SÖKER KONSTNÄRLIGT UTFORSKANDE Att räkna upp vad man kan göra med hjälp av vanceva, uv-filter och dubbelkrökta glas biter inte på Gert Wingårdh, för det han menar berör det vi skulle kunna kalla glasets själ. ➝ söker nya uttryck från glans till råhet i glasarkitekturens yta – Jag vill åt något som inte har att göra med det glansiga och blanka i glaset. Det finns något annat, en trögt rinnande vätska som borde utforskas. Något rått som mera liknar den graverade ytan. Här tror jag och önskar att vi arkitekter och glashantverkare/konstnärer tillsammans skulle kunna åstadkomma ett spännande konstnärligt utforskande av glasets egenskaper. Något gränsöverskridande. SAMARBETE MED RÅMAN Svensk glaskonst tjänar redan som en viktig inspirationsgrund för arkitekturen, tillägger han och kommer automatiskt in på Spira och Ingegerd Råman. Spira, Smålands Musik och Teater i Jönköping, är Wingårdhs senaste stora byggnad och glaskonstnären Ingegerd Råman har designat belysningen i foajén. Gen om hennes erfarenhet av glasets möjligheter har den lys ande lykta som Spira skall vara accentuerats ytterligare. Samarbetet med Ingegerd Råman började med Gert Wingårdhs skapelse House of Sweden, svenska ambassaden i Washington. En dialog mellan dem som resulterade i omtalade ”rinnande vattenväggen” och ”isväggen”. Gert Wingårdh är mån om det samarbetet. Ett fjärde är på gång. GLAS 65