GLAS 1
ARKITEKTUR | SOLVARM Först monterades växthuset,
därefter byggdes timmerhuset innanför. ”Först tänkte jag att ett växthus kunde fungera som ett bra skydd mot regn och rusk under bygget”, berättar Anders Solvarm. ”naturhus” har han arkitekten Bengt Warne att tacka för, säger han. – Hans bok ”På akacians villkor – att bygga och bo i samklang med naturen” har varit min bibel och Bengt Warne blev min vän och mentor, berättar han. BENGT WARNE ÄR FÖREBILDEN Den numera bortgångne arkitekten var långt före sin tid. Redan under 60-talet ritade han ekologiska, experimentella hus, och han var pappa till Sveriges allra första naturhus som byggdes i Saltsjöbaden 1976. Där bodde han tillsammans med sin familj, samtidigt som huset fungerade som studie- och forskningsprojekt. Bengt Warnes måtto var att ”Boendet ska stryka naturen medhårs, inte mothårs” och glas var alltid ett viktigt material i hans byggnadsprojekt. – Jag blev otroligt inspirerad av hans arbete. GREKISKA PLAZA PÅ TAKET Trots att Anders Solvarms dröm om ett ekologiskt boende har realiserats, bubblar han fortfarande av planer och visioner. Det platta taket på timmerhuset, till exempel, har hittills varit ett outnyttjat område som nu ska förvandlas till – Grekland. För om temperaturen är behagligt syditaliensk på bottenplan, är den stekande het på taket. Här drömmer familjen om en pool av regnvatten, som både går att bada i och vattna med. – Plus ett mindre växthus inuti det stora växthuset som ska ge oss möjlighet att odla året runt. Då får vi sommar hela tiden, säger Anders glatt. DRÖMMER OM GÖR DET TILL TYPHUS Tanken är också att bygga en trappa från vardagsrummet rätt upp i det lilla drivhuset. Då kan tomaterna plockas direkt till middagsbordet, trots att vintersnön yr utanför knuten. Att bo i en trädgård öppnar nämligen för oändliga möjligheter, enligt Anders Solvarm. – Jag tror egentligen att alla människor är fria i sina tankar, men styrda av sina sammanhang. Min dröm är att ta fram ett ”typhus” så att idén kan spridas på ett lättillgängligt sätt. Text: Lotta Engelbrektson Foto: Anna Danielsson GLAS 45