Sommarguiden Malmö 1
Bland artisterna hittar vi namn som Florence & Th
e Machine, Röyksopp, The LIbertines, Benjamin Ingrosso och Albin Lee Meldau. Hur har ni tänkt gällande artistbokningar? – Vi vill ha en internationell touch och en mix av internationella stjärnor, stora svenska artister och framtidens oupptäckta guldkorn. En bra mix helt enkelt. Hur många biljetter tror du ni kommer ha sålt inför festivalens premiär? – Där har vi ett klart mål. Vi vill ha sålt 10 000 per dag, alltså 20 000 totalt för två dagar. Det är inte vår maxkapacitet men ett ambitiöst fast genomförbart mål. Säljer vi till exempel 9 000 biljetter per dag så har vi kanske inte nått vårt mål, men då har vi fortfarande sålt 9 000 biljetter. Jag är väldigt ödmjuk inför uppgiften och oerhört stolt över det fantastiska team jag har med mig. Vi kommer göra allt vi kan och jobba väldigt hårt för att nå våra mål. Vad är de framtida planerna för South Ocean Festival? – Oavsett hur mycket man planerar finns det barnsjukdomar och saker att förbättra. Man får inte vara rädd för att bara sätta igång. Det kommer vara ett spännande arbete att jobba med utvecklingen av festivalen. Att förfina och förbättra saker när vi väl har facit i hand efter första året. Det finns planer på att bygga ut festivalen i framtiden. Kanske kommer festivalen omfatta fler dagar och ett större festivalområde. Sibbarp är ju stort, så storleken är inte problemet. Men nu är vi fokuserade på årets upplägg och tar en sak i taget. 25 Förutom biljettförsäljningen hur har festivalen tagits emot i Malmö? – En väldigt rolig grej är att vi får och har fått ett väldigt stort stöd från näringslivet. Det är kul för mig att se som entreprenör och visionär att det finns människor, företag och organisationer i regionen som delar drivet och förståelsen för vad en sån här grej faktiskt betyder för regionen. Utan dem hade det absolut inte gått att genomföra festivalen och det ska de ha all kredd för. – Jag tror att festivalen kommer attrahera turism och sätta Malmö på världskartan!