DMH 1
BRANSCHEN HAR ETT GEMENSAMT ANSVAR ATT TA EMOT LÄ
RLINGAR! NYLIGEN KOM EN rapport på bristyrken inom olika branscher. Föga förvånande ligger de flesta nischerna inom byggbranschen i topp. Utbildningsministern var snabbast ut på banan för att mota Olle i grind och lovade direkt extra pengar för att skapa fler utbildningsplatser inom dessa bristyrken. Yrkeshögskolorna kontrade nästan lika snabbt med att det är att kasta pengarna i sjön att skapa fler platser om det inte finns några sökande. Tyvärr har denna debatt inte fått den mediala uppmärksamhet den förtjänar då det handlar om Sveriges framtid. Men precis som yrkeshögskolorna påpekar är antalet utbildningsplatser en ganska ointressant siffra om de inte tillsätts. Och här har politiker, skola och i vårt fall byggbranschen ett stort ansvar att göra dessa yrken mer intressanta och attraktiva. Men hur gör man en utbildning mer attraktiv? Redan idag är du nästan garanterad jobb efter examen, samtidigt som lönen inte är någonting du behöver skämmas över. Så det är inte där skon klämmer. Att yrkesprogrammen inte ger högskolebehörighet är enligt undersökningar en anledning till den låga attraktionskraften. Men utöver det; är utbildningarna tillräckligt coola? Byggbranschen är känd för att vara konservativ och därför är det viktigt att skolorna satsar på att utbilda eleverna i framtidens byggtekniker med nya material och lösningar där de har tillgång till de senaste och modernaste verktygen och hjälpmedlen? Kanske måste skolorna tänka utanför boxen för att locka elever som både är tekniskt och praktiskt intresserade. I detta nummer har vi bland annat ett tema om AI, robotar och 3D-printade hus som kommer vara en del av byggbranschen i framtiden. Hur mycket av det ingår i utbildningarna idag? Bara för att täcka efterfrågan skulle antalet ansökande på yrkesprogrammen behöva öka från 30 till 40 procent per årskull fram till 2035. Det motsvarar 15.000–20.000 utexaminerade elever per år. Och ska de få en riktig utbildning krävs det att branschen tar ett gemensamt ansvar och tar in praktikanter och lärlingar om vi ska ha svensk arbetskraft på våra arbetsplatser i framtiden. En som dragit sitt strå till stacken är Sveriges största elnätsägare, E.ON, som erbjuder sina underentreprenörer 255 000 kronor per lärling. Målet är att årligen finansiera 43 platser där antagningen sker löpande och kan påbörjas när som helst. Under året som utbildningen pågår är det meningen att man sitter vid skolbänken 10–15 dagar, och har praktik ute på fältet resten av tiden. Utbildningen vänder sig inte exklusivt till ungdomar utan även till personer som vill skola om sig, vilket känns helt rimligt. Och jag vågar redan nu påstå att E.ON:s satsning kommer att examinera kompetentare människor än vuxenskolan ”Bergstrands utbildningar” som samhällsprogrammet Kalla fakta nyligen granskade. Där examinerades elever på löpande band utan vare sig utbildning eller kompetens. Trots att skolan fått tidigare varningar har de kunnat fortsätta sin verksamhet och skott sig på skattebetalarnas bekostnad under 15 år. Och det här är bara ett exempel av många. Jag är för det fria skolvalet och många av friskolorna, men det krävs ju att det sköts på rätt sätt. Skolorna ska självklart inte kunna locka till sig elever genom att ge de högsta betygen, dela ut de finaste datorerna, eller som i detta fall, ge behörigheter till kurser man aldrig tagit. Därför är det viktigt att så många företag som möjligt tar emot bland annat E.ON:s utsträckta hand och tar emot lärlingar och praktikanter för att säkra branschens framtid så vi slipper alla klåpare som ger branschen dåligt rykte. RICKARD CARLSSON Publisher 3 LEDARE FEB 2022 PUBLISHER RICKARD CARLSSON, 08-510 608 92 rickard.carlsson@dmh.nu FÖRSÄLJNINGSCHEF PETER HEDENGRAN, 08-510 608 91 peter.hedengran@dmh.nu GRAFISK FORM ANN SÖDERSTRÖM ann.soderstrom@dmh.nu REDAKTÖRER JOHN SEMPILL john.sempill@dmh.nu DAVID LILJEFORS david.liljefors@dmh.nu ANNONSER ROGER CARLSSON, 08-510 608 95 roger.carlsson@dmh.nu MIMMI BÄCKMAN, 08-510 608 96 mimmi.backman@dmh.nu DIGITALT ANSVARIG ELSA RODVITNIR, 08-510 608 71 elsa.rodvitnir@dmh.nu PRENUMERATION 08-510 608 94, pren@dmh.nu 659 KR+MOMS (11 UTGÅVOR) TRAFFIC MAUREEN HARCUS annons@dmh.nu SKRIBENTER ANDERS MYRDAL MATS KARLSSON SVENSK BYGGTJÄNST TRYCK V-TAB Vimmerby, 2022 ANSVARIG UTGIVARE PETER HEDENGRAN Vi förbehåller oss rätten att i tidningen och på webben publicera via brev eller e-post insänt material. Priserna i alla tester är inhämtade vid testtillfället. Vi kan inte garantera oss mot prisförändringar efter att testet är avslutat. DEN MODERNA HANTVERKAREN GES UT AV PROJEKTMEDIA AB Smidesvägen 10, 171 41 Solna T I D N I N G E N F Ö R D IG S O M Ä R P R O F F S ! SNICKARE • FASADARBETARE GLASMÄSTARE • MURARE • MÅLARE PLÅTSLAGARE • ELEKTRIKER SMEDER • RÖRMOKARE • SOTARE TAKLÄGGARE • GOLVLÄGGARE LIFESTYLE AMBILIGHTUTRUSTAD 86-TUMMARE NYHETER ELDRIVEN KOMPAKTLASTARE FRÅN BOBCAT DEN MODERNA HANTVERKAREN JURISTEN DÄRFÖR FORSÄTTER MATERIALPRISERNA ATT SKENA. NUMMER 2 • 2022 PRIS 79 KRONOR RROBOTAROBO AR SNICKRANDE HUMANOIDER OCH MASKINER SOM LÄGGER MURSTEN OCH BYGGER ARMERINGSKORGAR MÅNGA GÅNGER SNABBARE ÄN MÄNNISKAN. PROVKÖRT PÅ BYGGET NYA ISUZU D-MAX AT35 MED EXTRAORDINÄRA TERRÄNGEGENSKAPER. E X P ER T EN – S T A T L I G T S T Ö D F Ö R E L D R I V N A A R B E T S M A S K I N E R U T Ö K A S