Stenkoll 1
BRANSCHEN KOMMENTERAR NATURVÅRDSVERKETS KOMMENTAR
ERIKA NYGREN, ENHETSCHEF NATURVÅRDSVERKET "Att undanta viss avfallsbehandling från anmälningsoch tillståndsplikt genom allmänna regler är ett bra första steg och vi tror att det kan bli aktuellt att titta på fler sådana undantag i framtiden, det vill säga för mer förorenat avfall. Men vi ser också att det behövs en bredare översyn av aktuella styrmedel för att åstadkomma en hantering av massor som är både miljöoch hälsomässigt säker och resurseffektiv. Det handlar om att nyttja den resurs som massorna utgör på ett klokt sätt utifrån samtliga miljömål och samtidigt säkerställa att resurserna och kunskapen hos bransch och tillsyns- och prövningsmyndigheter används på bästa sätt och till rätt saker. De förslag som vi lämnar i detta regeringsuppdrag utgör en bra grund för att komma framåt i dessa viktiga frågor och vi följer med spänning hur förslaget tas omhand. Samtidigt fortsätter vårt arbete med andra viktiga pusselbitar som rör dessa frågor, inte minst vad gäller vad som utgör avfall och inte. Där finns det behov av förtydliganden i såväl bestämmelser om undantag som genom vägledning." Användning av vissa avfallsslag för anläggningsändamål · Naturvårdsverket föreslår ett allmänt regelverk för återvinning för anläggningsändamål av avfall av berg, jord, betong och tegel i den så kallade "kategori A". Detta utgör den fraktion som är allra renast, och motsvarar i stora drag den fraktion som tidigare bedömts som att föroreningsrisken är mindre än ringa (MRR), och som varit godkänd för fri användning utan anmälan till kommunen. · Naturvårdsverket bedömer att det vore lämpligt att utarbeta allmänna regler även för andra kategorier, det vill säga material med högre halter än de som angetts för Kategori A. Naturvårdsverket har också identifierat en del problem kring masshanteringen i samhället och bedömer att det krävs en bred översyn av hur masshanteringen regleras för att komma till rätta med de problem och brister som många myndigheter och aktörer upplever. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 152 MÅRTEN SOHLMAN, SBMI "Det är positivt att uppdraget är färdigt, och att NV kommit fram till att det krävs en bredare översyn av hur masshanteringen regleras för att komma till rätta med de problem som finns. Det har funnits en ovilja på politisk nivå och på regeringskansliet att ta några som helst nya initiativ medan uppdraget pågått. Alltsedan uppdraget startade har SBMI påtalat att uppdraget är för snävt formulerat. Jag upplever att branschen vill verka för en rationell hantering av våra naturresurser. Bara genom samverkan mellan lagstiftare och branschen kan vi uppnå en rationell materialhantering. Uppdraget syftade till att leda till regelförenkling, och många hade hoppats på förbättrade förutsättningar för återvinning. Jag kan tyvärr inte se att Naturvårdsverkets förslag bidragit till detta." MARIA ELOFSSON, SKANSKA "Jag hade hoppats på mer konkreta tilllämpbara förändringsförslag för en ökad materialåteranvändning samt återvinning jämfört dagens situation i redovisningen av Naturvårdsverkets uppdrag. Men nu är det redovisat till departementet och vi får blicka framåt. Det är viktigt i sammanhanget att poängtera att återanvända och återvinna är inte att se som kvittblivning! Fokus för oss som bolag i byggbranschen är på förädling av överskottsmaterial/massor på ett kostnadseffektivt sätt mot tydliga krav. Fler sekundära material som inte utgör en risk behöver upphöra att klassas som avfall. Det bör initieras uppdrag för sektorsmyndigheter gemensamt (förslagsvis Trafikverk, Naturvårdsverk, SGU) att förutsättningslöst analysera möjligheten att använda End of waste-kriterier eller annat motsvarande Nederländernas ”Green Deal” för flera materialslag inom bygg- och anläggningssektorn, vilket kan vara lämpligt för att få igång marknadskrafterna att hantera ofarliga material och ge en ökad materialåteranvändning samt återvinning i byggbranschen. Oavsett vad Naturvårdsverkets uppdrag landat i behöver vi i branschen fortsätta att driva de frågor SBMI argumenterat för länge: • Förutsägbarhet i tillämpning av regelverket avseende klassning, handläggningstid, processer, krav, försiktighetsmått, m.m. • Smidiga och flexibla processer för ändringar i redan befintliga tillstånd och anmälningar för branschens anläggningar så att ökad hantering genom mottagning och vidare förädling/försäljning av massor möjliggörs. • Enhetlig bedömning av risk." 15