Stenkoll 1
MASKINENTREPRENÖRERNA Maskinentreprenörerna (ME)
är branschoch arbetsgivarorganisationen för landets företagare med anläggningsmaskiner. ME organiserar drygt 4 000 privata maskinentreprenörer med nästan 20 000 anställda och ingår i Svenskt Näringsliv. Medlemmarna finns i olika områden som försörjer och utvecklar landets infrastruktur. Maskinentreprenörerna har en del gemensamt med SBMI. Flera företag är medlemmar i båda organisationerna och samarbeten sker, bland annat genom remissvar och utredningar. Tidigare var 55 procent av ME:s medlemmar egenföretagare utan anställda. Nu lyder siffran 40 procent, men de flesta i ME är fortfarande småföretag. Det genomsnittliga antalet bland de som har anställda är 8 per företag. att sonen tog över pappans maskin och företag. Det sker inte idag. – Utan kvalificerat yrkesfolk kan vi inte utveckla branschen och möta de kommande utmaningarna. Anders Robertsson menar att branschen måste bli "Branschen måste bli bättre på att beskriva yrket. Många ungdomar har fördomar om vad det innebär." 36 bättre på att beskriva yrket. Många unga har fördomar om vad det innebär. Det är ett kvalificerat yrke där den tekniska utvecklingen går fort och gör det spännande inför framtiden. Han hoppas och tror att fler tjejer ska välja branschen i framtiden. Idag är det färre än tio procent som är kvinnor. Maskinentreprenörerna arbetar också för att stoppa maskin och dieselstölder. Varannan av organisationens medlemmar har drabbats. De flesta av dessa vid flera tillfällen. Stölder börjar bli vardag för många maskinentreprenörer runtom i landet. Med ett brottförebyggande koncept för att motverka stölder och brottslighet, bland annat bestående av olika stöldskyddslösningar, larm och rutiner vill man göra det svårare för tjuven. – Det är dessutom viktigt att anmäla stölderna för att få bra statistik och en riktig bild av omfattningen. Annars är det svårt att få gehör för åtgärder och förbättringar från myndigheterna, säger Anders Robertsson. Två gånger per år tar ME fram en konjunkturrapport och en prognos. De ger en bild av branschen och hur företagen mår. Den senaste versionen av ME:s konjunkturbarometer (MEKO), pekade på brister i Trafikverkets upphandlingar. Enligt rapporten utnyttjas de mindre företagen inte tillräckligt av Trafikverket. Av landets alla maskinentreprenörer med kompetens inom tung anläggning är det bara tio procent som anser att det fungerar att lämna anbud där staten genom Trafikverket är beställare. 43 procent av landets maskinentreprenörer vill lämna anbud men anser att entreprenaderna är för stora för att kunna räknas hem, eller att anbudsförfarandet är för krånglig. – Trafikverket måste bryta upp det förhållandet och förenkla upphandlingsunderlagen. Det bör gynna konkurrensen. Anbudsförfaranden är svåra att sätta sig in i för en småföretagare. Men jag upplever att Trafikverket försöker gå oss till mötes och samarbetet är på rätt väg, säger Anders Robertsson. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 152