Marknad Göteborg 1
KROG NY ÖLKRAN HAR ÖPPNAT I SCANDINAVIUM TEXT: MA
LKOLM LANDRÉUS FOTO: PRESSBILD I slutet av oktober slog Kranen upp portarna inuti Scandinavium. En bar som beskrivs som ”innovativ med ett unikt tema”. Klart står i alla fall att det handlar om att erbjuda ett unikt antal öl med lokalt tema. Att arenor och dess besökare behöver öl är lika självklart som att (de flesta) växter behöver vatten. Detta har nyöppnade Kranen sannerligen tagit fasta på när man nu blivit en del av Scandinaviums innehåll. Sammantaget kommer de att erbjuda öl från inte mindre än 27 olika mikrobryggerier baserade i Göteborg. Alltså endast handgjorda öl från hamnstaden. – Jag tror det är lite unikt att samla runt 150 olika öl från nästan 30 lokala leverantörer på ett och samma ställe. Vi arbetar hårt med att höja besökarupplevelsen på våra arenor och Kranen hoppas vi kan bidra till det, säger Johan Nyth, restaurang- och försäljningschef på Got Event. Men inte bara dryckesutbudet på baren har lokal anknytning. Även namnet och den visuella identiteten har tydliga kopplingar till Göteborg. Kranen är namnet på baren och är hämtat från stadens äldsta kran, Kran 50, som är en ikon för Göteborg som en sjöfartsstad. De blå färgerna i designen representerar både Göteborgs stad och havet. Solens färg i logotypen hyllar Scandinavium genom att den matchar arenans ursprungliga färg. – Kranen är en hyllning till Göteborg. Vi ville skapa en yta i Scandinavium som lyfter några av de härliga områden som vi ödmjukt anser att vår stad är bäst i Sverige på. Ölen och musiken är två sådana områden. Det är också en blinkning till vårt arv som arbetarstad och hamnen är en referenspunkt som vi haft med i arbetet. Göteborg har också varit bra på att förändras över tid. Lokaler byter funktion och bevaras. Kranen är en del av det i miniatyr. Det blir inte mer lokalt än så här va? – Haha! Jo, det kan det säkert bli. Vi serverar inte strömming i Kranen ännu till exempel. Ingen strömming än alltså, men ni erbjuder annan mat? – Det stämmer. Vi har valt att köra på vegansk korv med tillbehör. Den går även att köpa ifrån foajén, vilket ger oss en möjlighet att på nästan 100 evenemangsdagar om året erbjuda besökare som inte äter kött ytterligare ett bra alternativ i Scandinavium. Vad är målsättningen med Kranen avseende besökarna? – Vår målsättning är att skapa något nytt för de som besöker oss ofta och något som kan överraska för de som kommer till oss vid ett enstaka evenemang. Det är kul att se att målgruppen inte är så förutsägbar som man kan tro. Varierande åldrar och blandat med tjejer och killar. ® 32 Göteborg