Marknad Göteborg 1
MOTOR MITSUBISHI COLT ÄR EN FÖRKLÄDD CLIO TEXT: J
OHANNES GARDELÖF OCH WILLY PRISKE / © CNP AB FOTO: CNP AB Vi fotar nya Mitsubishi Colt utanför historiska museet i centrala Berlin och det finns en given anledning. För bara två år sedan beslutades det att varumärket skulle vinka farväl till sina europeiska kunder och därmed hade ett stycke bilhistoria förpassats till något lämpligt museum. Men efter en lyckad dejt med fransyskan Renault så gjorde ledningen en kovändning och nu är det dags att provköra nya Clio, förlåt, Colt. Det här med att hålla sig till en partner är inte bilindustrins starka sida - det vänslas nämligen överallt. För att berätta historien om veckans testbil bör man även veta att Mitsubishi Motors ägs till 34 procent av Nissan Motor Co som i sin tur ägs till 43 procent av Renault Group. Nissan äger å sin sida 15 procent av Renault och så här kan vi hålla på i evighet… Renodlad kopia Mitsubishi Colt lanserades första gången 1963 och tillverkades sedan i sex generationer fram till 2013. Efter tio års Törnrosasömn har man återigen skakat liv i småbilen och det tack vare släktingen Renault Clio. Förutom en egen och i vårt tycke snyggare grill är det en emblem-trimmad fransyska så utseendet går inte att klaga på. Givetvis har man kvar bakdörrarna med sina dolda handtag och på den bakre stötfångaren har några luftslussar tillkommit. Insidan är däremot en renodlad kopia och den heldigitala instrumenteringen är lika lätt att gilla som att känna igen. Framstolarna är påfallande komfortabla och även om det inte går att trolla med knäna så är benutrymmet i baksätet godkänt. Släkten är värst Vi provkörde nya Mitsubishi Colt med en körglad liten turboladdad trepip på 90 hästkrafter och maskinen gör sitt jobb som förväntat. Kraften skickas till framhjulen via en sexväxlad manuell låda och förbrukningen landar på drygt halvlitern milen. Det här är ingen nyskriven komposition men drivlinan funkar och används flitigt inom hela släkten. På tal om släkten så tillverkas Colt i turkiska Bursa och föga förvånande byggs även Renault Clio där. Varför ska man då välja Mitsubishi Colt i stället för Renault Clio eller vice versa? Det är bokstavligen niotusenkronorsfrågan eftersom det är prisskillnaden mellan syskonen. Mitsubishi Colt är lite dyrare och grundpriset för Invite-modellen börjar från 242 900 kronor. Det är nu man måste börja detaljstudera utrustningen - för i bilvärlden är det inte alls säkert att originalet är bäst Tekniska data för Mitsubishi Colt Intense 1,0 Turbo Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 90 hk mellan 4 500-5 000 varv/min. Max vridmoment 160 Nm mellan 2 000-3 750 varv/min. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: torsionsaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,4 meter. Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 258, längd 405, bredd 173, höjd 144. Tjänstevikt 1 082. Bränsletank 42 liter. Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,2 sek. Förbrukning/Miljö: 5,2 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 117 g/km (WLTP). Pris: 259 900 kronor. Plus Hög standardutrustning Trygga köregenskaper Trivsam förarmiljö 5 års nybilsgaranti Minus Renault Clio har lägre grundpris Trångt för benen i baksätet 40 Göteborg