Energigas 1
Så fungerar biogasfabriken Vägen från avfall till
fordonsbränsle är inte spikrak. Här finns många olika möjligheter som alla bidrar till nytta för miljö och klimat. Grön gas. Anläggningen på udden i Trondheimsfjorden ska bidra till Norges gröna omställning. FOTO: LINUS KLACKENBERG › – Bland annat odlas alger ur rötresten, som sedan kan användas som substrat i biogasproduktionen. Det här är som en evighetsmaskin. Det pågår också forskning för att utvinna proteiner och fettsyror, som kan användas som djurfoder, liksom utvinning av bio kemikalier till hälsokost och kosmetikatillverkning. Tioårsjubileum Företaget Biokraft startade för tio år sedan när Håvard Wollan och hans kollega Marianne Langvik, drev ett företag som då producerade bioolja av rester från fiskeindustrin. De båda är uppvuxna på samma gata i Trondheim. Han är ingenjör och en sann entreprenör, hon en driftig ekonom. Båda två såg potentialen i att också utvinna biogas ur fiskresterna. I dag ägs Biokraft av deras respektive bolag tillsammans med energibolaget Trønder energi och den svenska majoritetsägaren Scandinavian biogas, som gjort den storskaliga expansionen möjlig. – Vi har planer på att bygga många fler större anläggningar inom de närmaste åren. För att täcka Norges behov av flytande biogas för tung trafik skulle det behövas 50–100 liknande anläggningar. Men ett första steg blir att bygga ut den här, säger Håvard Wollan. Delägaren Trønder energi är specialiserad på förnybar el från sol, vind och vatten, vilket kan öppna för fler intressanta samarbeten. Ett skulle kunna vara en så kallad power to gasanläggning i anslutning till biogasanläggningen, där överskottsel blir till gas. – I dag släpper vi ut koldioxiden som avskiljs vid uppgradering av rågasen. Framöver kan vi återanvända koldioxiden tillsammans med el som lagrats som vätgas. På det sättet kan vi producera ännu mer biogas, säger Håvard Wollan. Han berättar att det även finns tankar på att 10 ENERGIGAS NR 2 2019 ”Det är viktigt att privata företag också blir en del av bioekonomin. Det visar att det är lönsamt att bry sig om miljön. ” Håvard Wollan, vd, Biokraft förgasa skogsavfall till biogas på samma sätt som i det så kallade Gobigasprojektet som tidigare drevs i Göteborg, men som nu är nedlagt. – Det var trist att det inte kunde fortsätta. Men idén om att konvertera skogsavfall till flytande biogas lever i Biokraft och vi har kontakt med flera olika teknikleverantörer. Oslo valde gasbuss Symbolvärdet för Biokrafts innovativa anläggning är stort, menar Håvard Wollan. – Det är en sak att tänka och en annan sak att göra. Att vi nu har den här stora anläggningen i gång är viktigt för att kommuner och företag ska våga fatta beslut om att satsa på biogas. Exempelvis bestämde sig Oslo kommun för att satsa på gasbussar, mycket tack vare att vi kan leverera biogas i stor skala. Att hållbarhet blir en allt viktigare konkurrenskraft för norskt näringsliv finns det också exempel på. Transportföretaget Litra, som varje dag kör sträckor som motsvarar närmare tre varv runt ekvatorn, har nu beställt flera gasdrivna lastbilar. – Det är viktigt att privata företag också blir en del av bioekonomin. Det visar att det är lönsamt att bry sig om miljön, konstaterar Håvard Wollan. LENA LÄNDIN Drivmedel Biogasen ska driva delar av Norges tunga vägtrafik och färjor. Förvätskning Gasen kyls till minus 163 grader och blir då flytande och minskar 600 gånger i volym.