Energigas 1
Wollan tror mycket på biogasens framtid i Norge.
FOTO: LINUS KLACKENBERG En viktig faktor för att lyckas med det storskaliga projektet har varit olika samarbeten men också rätt placering av anläggningen, berättar Håvard Wollan. Det är till exempel ingen tillfällighet att den närmaste grannen är Norges största pappersbruk Norske skog. Därifrån går också en rörledning, men med avloppsslam, direkt in i biogasfabriken. Förutom fiskrens och avloppsslam rötas även kogödsel och matavfall från livsmedelsindustrin. Sopnedkast märkta med klistermärken visar vilket avfall som ska lagras i vilken cistern. Den gemensamma nämnaren är att allt avfall förvandlas till flytande biogas som ska driva landets tunga trafik och på sikt även de bilfärjor och kryssningsfartyg, som i dag drivs med naturgas. – Gödslet är ett önskemål från det norska meje ribolaget som kör biogaslastbilar med sloganen ”Kokraft”. Genom att göra biogas av gödsel får vi ett kretslopp, förklarar Håvard Wollan och fortsätter: – Vi tror på en stor efterfrågan på biogas de närmaste tio åren. El och vätgas är också viktiga för omställningen, men när det gäller räckvidd för tung trafik är flytande biogas den klart bästa lösningen. Viktiga kretslopp Ett annat viktigt kretslopp är att det också uppstår biogödsel vid biogasproduktionen. Under den stora vita gasklockan finns en cistern som samlar upp all värdefull rötrest. Biogödslet används dels av närliggande lantbruk, dels i forskningssyfte vid universiteten i både Trondheim och Oslo. ”Vi är ständigt på jakt efter lösningar som är lönsamma både för företaget och för miljön. Det finns ingen motsättning i att satsa hållbart. ” Håvard Wollan, vd, Biokraft › ENERGIGAS NR 2 2019 9