Energigas 1
› produktion av biogas som kompletterats med en u
ppgraderingsanläggning för att tillverka fordonsgas. Hagelsrums bygger även stationer för att tanka biogasen i Målilla, Vimmerby och Högsbo. Totalt produceras närmare 50 gigawattimmar komprimerad fordonsgas i länet vilket dock inte räcker för att täcka behovet. Bara Länstrafikens bussar gör av med cirka 60 gigawattimmar per år. Till det kommer sopbilar och personbilar. Men de många djurgårdarna i länet gör att det finns en stor potential att öka produktionen. – Problemet är hur man ska få ekonomi i satsningarna. Det behövs någon typ av produktionsstöd och det är en fråga vi jobbar med, säger landshövding Thomas Carlzon, som ser mycket positivt på utvecklingen av biogasen i länet. Fler rötningsanläggningar betyder att bönderna kan skaffa fler djur. Vid rötningen fås dessutom miljövänlig gödning som kan gå tillbaka till åkrarna. En annan fördel är att biogasproduktion av gödsel innebär stora minusutsläpp då metanläckaget för gödselhanteringen undviks, samtidigt som biogasen ersätter fossila bränslen. – Det är en winwinsituation, säger Thomas Carlzon, Fördubbling av antalet biogasfordon Ett annat mål inom Biogasboost är att fördubbla antalet fordon som drivs med biogas i länet till 2021. Det innebär 1 200 nya gasdrivna bilar och bussar. Mats Hallgren, som ansvarar för omställningen av Region Kalmar läns bilflotta, räknar med att dagens 45 gasbilar ska bli 200 i slutet av nästa år. Han säger att de nya tankställena gör det möjligt att öka andelen bilar som kör på biogas. – Tidigare var det inte ett alternativ. Region Kalmar län har även bestämt att bara sälja av sina begagnade bilar inom SveMot Öland. I dag finns ett tankställe för biogas i Mörbylånga på Öland. Ytterligare ett ska byggas i Färjestaden. ”Privatpersoner behöver förstå nyttan med ett närproducerat bränsle. Det räcker med gödsel från två kor och deras kalvar för att driva en biogasbil som rullar 1 500 mil om året. ” Sara Gripstrand, hållbarhetsstrateg, Kalmar kommun rige. Bakgrunden är att antalet gasbilar minskade i landet förra året på grund av att många begagnade gasbilar säljs på export. – Vi måste göra vad vi kan för att bilarna ska stanna i Sverige, annars finns det inga kvar på begagnatmarknaden om några år, säger Mats Hallgren. FOTO: KALMAR LÄNSTRAFIK Även kommunerna ökar andelen gasbilar. Kal mar kommun har 109 bilar som går på biogas. Vid årsskiftet ska siffran ha ökat till 160. Informationskampanjer Sara Gripstrand är strateg inom ekologisk hållbarhet på Kalmar kommun: – Vi går successivt över till el och biogasbilar. Målet är att vi ska vara fossilbränslefria 2023, säger hon. En av utmaningarna är att även få i gång privat marknaden. Inom Biogasboost planeras informationskampanjer, bland annat ute på tankställena. Även ungdomar och bilsäljare ska engageras och utbildas och det planeras även auktioner av gasbilar. – Privatpersoner behöver förstå nyttan med ett närproducerat bränsle. Det räcker med gödsel från två kor och deras kalvar för att driva en biogasbil som rullar 1500 mil om året. Dessutom får vi biogödsel som minskar övergödningen av Östersjön – och alla vill ju bada i ett rent hav, säger Sara Gripstrand. MARIE ALPMAN Läs mer: Biogassatsningen i Mönsterås sid 12 18 ENERGIGAS NR 2 2019