Tidningen Energi 1
I korthet Ryas gasturbiner kördes med biodiesel D
et naturgaseldade Rya kraftvärmeverk har under ett par dagar körts på flytande biobränsle, HVO. Projektet, som genomförs av Göteborg Energi i samarbete med Siemens Energy, har pågått sedan 2019. – Göteborg Energis mål är att senast 2025 erbjuda fjärrvärme som är helt förnybar eller återvunnen. Omställningen av Rya KVV är en viktig del i det arbetet, säger Alf Engqvist, vd på Göteborg Energi. Enligt Hans Holmström, vd på Siemens Energy, kan den gasturbinteknologi som företaget utvecklar användas både som baskraft och balanskraft beroende på vilka behov som finns. 48 miljarder kronor, blev Vattenfalls vinst för 2021. Drygt 12 miljarder är kompensation för nedstängningen av företagets kärnkraftverk i Tyskland. Mer elproduktion i syd hade gett lägre pris Elpriserna i södra Sverige hade kunnat vara betydligt lägre under hösten 2021 om det funnits ytterligare elproduktion. Det visar en ny studie från Energiforsk. Studien fokuserar på hösten 2021 som i många avseenden var extrem. Men även under ett mer normalt år så hade det spelat stor roll med ytterligare elproduktion i södra Sverige. Om Ringhals två reaktorer hade varit i drift hade priset varit 30–45 procent lägre, och om 3,5 GW havsvindkraft varit på plats skulle priset sjunkit med 30–50 procent, enligt studien. Nya smarta tjänster till Gävle Energis kunder Gävle Energi kommer införa fler tjänster till sina elhandelskunder med hjälp av Uppsalaföretaget Ngenic. Bland annat kommer Gävle Energi att erbjuda optimering av kundernas elinköp. Dessutom kommer kundernas elförbrukning optimeras och kunna anpassas efter hur hårt elnätet är belastat. – Det blir spännande med en ny modell att sälja energi där vi hjälper och samverkar med kunderna mer aktivt. Det är smarta elnät på riktigt, säger Anton Holton, vd för Gävle Energis elhandel. Kampanj ska öka intresset för fjärrvärme – Tjejer, jag har spännande nyheter. Jag har skaffat en sån där streamingtjänst. Pappan i filmen är förväntansfull när han sätter sig med popcornen med sina döttrar. Som dock blir något besvikna när tjänsterna presenteras – till exempel när han sätter på duschen. Det är Västervik Miljö & Energi (VME) som visar den minutlånga filmen i sina kanaler och på Youtube som ett led i kampanjen Streamad värme – ett begrepp som lanserades av Norrenergi 2019. – Vi är 29 fjärrvärmeföretag som tillsammans sprider konceptet streamad värme. Genom att kommunicera på ett nytt och fräscht sätt lyfter vi fram fjärrvärme som den moderna tjänst det är, både lokalt och globalt. Det handlar mycket om kunskaps höjning, säger Anneli Johansson, marknadschef på VME. Kampanjen kommer fortsätta till och med mars – och VME har skapat en kampanj sida för den som vill ha mer information. 12 NR 1 2022 TIDNINGEN ENERGI FOTO: VÄSTERVIK VÄRME & ENERGI (MONTAGE) FOTO: GÖTEBORG ENERGI