Tidningen Energi 1
2018 tog han så steget över till Kraftringen där
han ganska omgående påbörjade en omorganisation för att flytta företaget närmare kundernas behov. Arbetet resulterade bland annat i ett nytt affärsområde: kundoch energilösningar – ett område som Kraftringen profilerat sig inom redan innan. Ett exempel är den omskrivna satsningen på lågtempererad fjärrvärme i Brunnshög, världens största i sitt slag. Här tar man tillvara på restvärmen från forskningsanläggningarna MAX IV och ESS som ska värma upp den nya stadsdel som nu växer fram. I november fick Brunnshögprojektet ett internationellt pris för sin lösning. Ett annat exempel är Stångby, en halvmil norr om Lund, där företaget bygger en energihubb baserad på geoenergi som ska kompletteras med solel och, på sikt, vätgasteknik. – Innovation är en del av vår strategi. Vi vill testa nya lösningar och vi har möjligheten att göra det. Vi har musklerna men är inte för klumpiga, säger Sezgin Kadir med ett leende. För att ytterligare stärka kunderbjudandet håller Kraftringen nu också på att miljödeklarera hela sin fjärrvärmeproduktion – från vagga till grav – tillsammans med IVL. – Det gör vi för att kunderna efterfrågar det, det är nödvändigt. Byggindustrin ska bli klimatneutral – då måste vi kunna visa våra siffror. Ungefär som när du köper en hamburgare på Max, säger Sezigin Kadir. K raftringen är också en betydande aktör inom elnät med 1 000 mil lokalnät och 125 000 kunder. Inom detta område menar Sezgin Kadir att man måste hitta nya konstruktiva lösningar för att skapa förutsättningar för de investeringar som behövs: – Under de senaste 15 åren har branschen hamnat i kostsamma juridiska processer. Det gynnar inte någon och hämmar investeringstakten. Här måste politikerna ta fram långsiktiga lösningar för att bryta denna cirkel så att de nödvändiga investeringarna kommer till stånd. – Det handlar inte bara om stamnät utan även lokalnäten. De är ju mer som datanätverk idag. Med mer prosumenter och laddpunkter ökar kraven på de lokala näten. Den snabba elektrifieringen och energisektorns cen3 LÄSTIPS Främlingen Albert Camus Flyga drake Khaled Hosseini The Economist trala roll i omställningen kan dock gynna den framtida rekryteringen, menar Sezgin Kadir. – Vi är ju mer attraktiv som bransch än vi någonsin varit, men det finns mycket att göra. Jag tror att det är väldigt viktigt vilken kultur vi skapar på företaget – att ledarskapet ska vara närvarande och nära. Det handlar både om jämställdhet, mångfald och inkludering. Men det är inte bara kön och etnicitet som är centralt: – Jag tror vi behöver bredda branschen och ta in fler yrkesgrupper och även välkomna personer med funktionshinder, de har en annan styrka. Jag tycker att vi är lite för traditionella i vår bransch. Sezgin Kadir har själv tre unga döttrar och han har funderat lite på vad som händer om de väljer energibranschen: – När de är vuxna och kanske söker sig till ett energibolag vill de nog inte komma in i ett företag där ledarskapet svävar på moln – det ska vara en utvecklande och trygg atmosfär. Det här känns kanske extra viktigt för mig med min bakgrund, konstaterar Sezgin Kadir innan vi går ut för att ta ett par avslutande bilder utanför kontoret. Vad är roligast med ditt arbete? – Det är att jobba tillsammans och göra samhällsnytta samtidigt som jag leder företaget. Det vi gör idag har betydelse om 30–40 år – det känns ansvarsfullt. Hinner du med andra saker än att jobba? – Mina döttrar spelar mycket tennis. Hela familjen är aktiv och engagerad i klubben och flickornas tennis. Men jag tycker om att jobba – så är det. KRAFTRINGEN Kraftringen är ett brett energibolag som verkar inom de flesta delarna av energimarknaden. Företaget har cirka 700 anställda och ägs av kommunerna i Lund, Eslöv, Hörby och Lomma. Företaget har två kraftvärmeverk, ett i Örtofta och ett i Lomma. Energiproduktion El: 230 GWh Fjärrvärme: 1 000 GWh Fjärrkyla: 58 GWh Kunder Elnät: 125 000 Elhandel: 145 000 Fjärrvärme: 9 000 Fjärrkyla: 60 Gashandel: 2 000 Fiber: 10 000 TIDNINGEN ENERGI NR 1 2022 17