Nollnitton 1
Motor Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf /
© CNP AB Foto: CNP AB Värsting med bra Karma (H i l v e r s u m – N e d e r l ä n d e r n a) Låt oss presentera nya Karma Revero eller ska vi kanske säga nygamla? Den här udda skapelsen har haft fler liv än en katt och har kört en minst sagt lång och krokig väg till vår exklusiva provkörning i Hilversum. Men nu är jänkaren här och dessutom i bättre form än någonsin. Just formen är ämne för heta diskussioner men vi gillar det vi ser men framför allt kör. Häng med på ett svettigt möte i Nederländerna. Låt oss dock inleda med att göra en lång historia kort eftersom den här resan tog sin början 2008 när den danska designern Henrik Fisker presenterade Fisker Karma. Men det dröjde ytterligare tre år innan produktionen startade och redan 2013 gick bolaget i konkurs. Låter efternamnet Fisker bekant? Tja, det är samme dansk som även körde sitt andra bilbolag utför ruinens brant i somras. Lurad av formen Men den här storyn startar i samband med den första konkursen eftersom tillgångarna köptes upp av kinesiska Wanxiang Group. Det är företaget som står bakom dagens Karma Revero som byggs i en hypermodern anläggning i Kalifornien där 90 procent av komponenterna görs ”inhouse”. Men enbart 150 exemplar kommer att lämna drömfabriken och prislappen hamnar på 1,5 miljoner kronor. För pengarna får man en fyrsitsig milslukare med lyxig interiör samt ett litet bagageutrymme på 182 liter. Bakom de digitala skärmarna döljer sig det mesta av det bästa vad gäller körhjälpssystem och infotainment. Man blir alltså lite lurad av grundformen som har uppåt 15 år på nacken 20 för under ytan är allt tipptopp och uppdaterat. Självspelande piano Vad gömmer sig då under bilvärldens kanske längsta motorhuv? Där behövs inte så mycket plats för drivlinan består av en trecylindrig bensinare från BMW. Den driver dock aldrig hjulen utan laddar enbart batteripaketet på 28 kilowattimmar som i sin tur förser två elmotorer på bakaxeln med energi. Det räcker rent krasst till tretton mils räckvidd på elektricitet men tack vare trepipen blir drivlinan ett självspelande piano som kan underhålla oss i totalt 58 mil. Det är bara att sätta sporrarna i 536 hästkrafter och släppa loss maxvridet på 750 Nm så bjuds man på glada svansviftningar som belöning. Kraften levereras ändå med sans, förnuft och inte minst hänsyn till miljön. Karma Revero är ett rullande bevis på att den enda sanna glädjen är körglädjen. Tekniska data för Karma Revero Motor: Drivs av elmotorer. Max effekt 536 hk. Max vridmoment 750 Nm. 3-cyl bensinmotor på 1,5-liter fungerar som räckviddsförlängare. Max systemeffekt 204 hk. Kraftöverföring: Bensinmotor fram och två elmotorer bak, bakhjulsdrift. Steglös automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,2 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: Axelavstånd 316, längd 507, bredd 198, höjd 133. Tjänstevikt 2 287. Bränsletank 39 liter. Batteri: 28 kWh. Prestanda: Toppfart 201 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,1 sek. Förbrukning/miljö: 7,5 liter per 100 km vid blandad körning. Pris: Ca 1 500 000 kronor. Kalak + Plus… Udda formgivning som sticker ut Snygg interiör med bra komfort Utmärkta köregenskaper Smart drivlina - Minus… Helt nytt varumärke - Minus… Baksätet är inget för fullvuxna Litet bagageutrymme