Nollnitton 1
Personligt varumärke Fem punkter som skapar en pe
rsonlig varumärkesstrategi 1. Syfte och mål - Varför vill du bygga ditt personliga varumärke och vad vill du uppnå? Det kommer att sätta riktningen för din satsning. 2. Målgrupp – vilka vill du nå? Vem är din målgrupp? Det kommer också att ge dig ledtrådar kring både kanalval och innehållet du ska skapa. 3. Positionering – Håll koll på den nisch eller det område du vill verka inom. Vilka andra personer är ute och pratar om samma saker? Hur kan du ta en unik position och sticka ut? 4. Budskap - Vad vill du förmedla? Allt du gör i form av bilder, texter och inspiration ska genomsyras av det. 5. Mäta & förbättra ‒ Engagemanget hos din publik säger mycket, och använd dig av konkreta verktyg för att mäta och analysera för att bli ännu bättre. Carin Falk Fotograf: Sophie Sahara Är det vad som gör att så många följer dig? – Jag tror och hoppas att det är kontrasten folk går i gång på med mig. Jag vill visa upp perfekta outfits och mitt drömjobb i modebranschen samtidigt som jag delar min ytterst komplicerade relation till min kropp. Jag upplever att man oftast måste pick a lane, men jag vill inte välja. Jag vill göra båda. Samtidigt. Vad inspireras du själv av? – Jag blir väldigt inspirerad av klassiskt ”framgångsrika” människor som är öppna med att de inte har någon aning om vad de håller på med. För det har inte jag heller. Vilka delar har varit viktigast för dig? – Humor och ärlighet är allt. Jag vill vara en feelgoodfilm som får andra att släppa ner axlarna och känna igen sig. Vilka fallgropar ser du med att vara offentlig i sociala medier? – Ibland kan jag hamna i ett läge där jag kanske delar för mycket för mitt eget bästa, vilket kan påverka mina relationer. Vilka är dina bästa råd för den som vill bygga sitt Carin Falk – driver podden YadaYada och är head of brand på ATP Atelier Namn: Carin Falk Instagram: @carinfalk Ålder: 35 Bor: Stockholm Beskriv ditt personliga varumärke med egna ord. – Jag tror att vid första anblick kanske mitt personliga varumärke existerar genom platta outfitbilder på Instagram. Men det jag verkligen brinner för är kontrasten mellan djup och yta. Spännande, kan du ge oss ett exempel? – Jag vill visa att man kan vara en nydumpad 35-åring med svår livskris och en cool och framgångsrik modetjej samtidigt. Jag vill och försöker bygga en extremt polerad och inspirerande yta men som har ett otroligt stökigt och panikartat djup. Vad fick dig att börja jobba med ditt personliga varumärke? – Jag är en libra, våg, som älskar uppmärksamhet och fina saker. Så modeinfluencer låg nära till hands, så att säga. I samband med att jag gick in i väggen vid 30 års ålder började jag dela med mig även av dessa delar av mitt liv och fick ett otroligt gensvar. Sen dess är jag besatt av kontrasten mellan yta och djup. Louise Lundberg – Digital strateg, content creator och designer Namn: Louise Lundberg Instagram: @loulundberg_ Ålder: 33 Bor: Stockholm Hur skulle du beskriva ditt personliga varumärke? – Min röda tråd är kreativ och digital kommunikation. Jag har eget bolag och jobbar delvis som kreativ konsult på ett stort bolag. Utöver det driver jag mina sociala kanaler där jag pratar vardagsteknik, digital strategi och egenföretagande, samt håller workshops och föreläsningar inom digital strategi för företag. Louise Lundberg 24 Fotograf: Caroline Rosencrantz personliga varumärke i sociala medier? – Jag upplever att många försöker bygga personligt varumärke utan att visa sin personlighet. Men personligt varumärke är inte bilder på en perfekt frukost. Fråga inte vad andra vill se, fundera i stället på vad du saknar på sociala medier. Hitta ett brinn i dig själv, det är miljoner gånger mer intressant att följa och kommer att öka engagemanget rejält. Och be weird. Berätta om vad som fick dig att börja jobba med ditt personliga varumärke? – Under mammaledigheten blev jag sugen på att starta eget som grafisk designer och visste att jag behövde hitta kunder. Och på den vägen är det. Hur byggde du ditt varumärke på sociala medier? – Jag började jobba strategiskt med min Instagram genom att dela med mig av enkla tekniktips som drog in nya följare, samtidigt som jag delade med mig av mitt jobb och mina uppdrag för att visa vad jag gjorde och kan. Vilka delar har varit viktigast för dig? – Att ha ett återkommande segment. Det har varit lättare för andra att följa mig när de vet vad de kan förvänta sig. Jag är också mån om att dela och visa det jag vill göra mer av. Oavsett om det är teknik, produktivitetstips eller kunduppdrag. Vilka fallgropar har du stött på? – Att glömma min långsiktiga plan med mitt personliga varumärke. Under en period fokuserade jag på att bara dela tech-tips för det drog in många nya ögon. Men mitt mål är inte att bli ”techtjejen”. Därför är jag noga med att kombinera teknik med de andra delarna jag vill bygga mitt personliga varumärke av. Vilka är dina bästa råd för den som vill bygga sitt personliga varumärke? – Identifiera hur du vill att andra ska beskriva dig, det är vad du ska kommunicera i dina kanaler. Var inte rädd för att berätta om vad du gör, kan eller vill göra. Och skapa ett återkommande segment eller serie. Tips från Karin 1. Ha kul! Du kommer inte att lyckas om du inte tycker att det är lustfyllt. 2. Lär av andra! Det är så viktigt. Vad gör de du inspireras av? Hur kan du applicera det på ditt innehåll? 3. Nätverka både digitalt och IRL! Att bygga relationer är en väldigt viktig del av att bygga ett varumärke. 4. Ha tålamod! Det tar tid att bygga varumärke. Räkna med att det tar ungefär ett år att bygga en expertroll inom sin nisch.