Årsredovisning 2022 1
Årsredovisning 2022 Förord
Årsredovisning 2022 Strategiska mål
Årsredovisning 2022 Attraktiv stad och landsbygd
Årsredovisning 2022 Tryggt och självständigt liv
Årsredovisning 2022 Miljö- och klimatsmart
Årsredovisning 2022 God kvalitet och värdeskapande
processer
God kvalitet och värdeskapande processer Kfast ve
rksamhetsutveckling har under året pågått med full kraft, under arbetsnamnet #Kfastärbraochskabliännubättre. Vi har under året startat upp vår största satsning hittills i form av automatiserat arbetsorderflöde och daglig styrning, vilket påverkar stora delar av organisationen. För att effektivisera och kvalitetssäkra arbetet har vi under året påbörjat nya arbetssätt i den daglig planeringen. Det förändrade arbetssättet rör främst fastighetsskötsel och lokalvård för ökad kvalitet och leverans. Det nya arbetssättet innebär exempelvis systematiskt förbättringsarbete men också mer systematisk rapportering av tillbud. Arbetet kommer att fortsätta även under nästa år. Vi har förtydligat stödprocesserna ekonomi, miljö och upphandling genom att kvalitetssäkra och dokumentera hur vi arbetar. Detsamma gäller arbetet för bosocialt arbete, kontinuerlig drift, lägenhetsförvaltning och lokalvård. Ett långsiktigt och viktigt arbete är Kfasts hantering av allmänna handlingar, personuppgiftshantering samt informationssäkerhet. Vi har bland annat uppdaterat och beslutat om Kfast informationshanteringsplan. Krisberedskapsförmågan är god och har stärkts genom arbetet under pandemin men även inom arbetet för totalförsvaret. Kfast har 2022 utvärderat arbetet med krisledning under pandemin. Vi har därefter dokument erat hur vi arbetar med kriskommunikation. Kfasts ledning har uppdaterat sin kompetens i krisledningsmetodik. Kfast har haft fortsatt fokus på omställning till digitala lösningar och moderna arbetssätt och under året har vi genomfört olika utvecklingsaktiviteter. Till exempel har vi startat projektet Ester, ett av Kfasts genom åren största investeringsprojekt inom digitalisering. Det kommer att effektivisera vår arbetsorderhantering med ännu nöjdare kunder som resultat. För ökad kännedom om tillgänglighet, service och utveckling har vi, i en kommunikationsundersökning, lyssnat på bostadskunder, nationellt och lokalt för att få ytterligare kunskap om hur Kfast kan förtydliga och förenkla kommunikationen till kunder. Externrevision på kvalitetsledningsystemet utifrån ISO 9001 har genomförts under året med lyckat resultat. Vi utvecklas med och för varandra! För att nå det strategiska målet god kvalitet och värdeskapande processer arbetar vi för: • Ökat antal verksamheter och stödprocesser som har ett integrerat jämställdhetsperspektiv • Verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering som bidrar till betydande effektiviseringar och ökad kvalitet • Utökat kundfokus • Ökad förmåga att hantera större händelser och kriser 13
Årsredovisning 2022 Attraktiv arbetsgivare
Årsredovisning 2022 Stabil ekonomi
Årsredovisning 2022 Årsredovisning för räkenskapså
ret 2022, Förvaltningsberättelse
Årsredovisning 2022 Resultaträkning
Årsredovisning 2022 Balansräkning
Årsredovisning 2022 Kassaflödesanalys
Årsredovisning 2022 Tilläggsupplysningar
Årsredovisning 2022 Underskrifter
Årsredovisning 2022 Revisionsberättelse
Årsredovisning 2022 Flerårsöversikt
Årsredovisning 2022 Fastighetsförteckning