Tidningen Energi 1
Johanna Lakso samtalar med några av åhörarna på P
ower Circles seminarium om nya tekniker i elsytemet. Det behövs ett förändrat mindset och bättre incitament. För potentialen för efterfrågeflexibilitet är stor: uppemot 25 procent av lasten går att kapa. reglering gynnas företag som bygger egna anläggningar jämfört med om de skulle köpa tjänster av någon annan aktör. Sedan finns det en riskaspekt. Nätbolagen är vana vid att ha total kontroll över sin verksamhet, men om de köper flexibilitet som sedan inte levereras, vem tar då kostnaden för avbrottet, säger Johanna Lakso. – Det behövs ett förändrat mindset och bättre incitament. För potentialen för efterfrågeflexibilitet är stor: uppemot 25 procent av lasten går att kapa med efterfrågestyrning, enligt en studie som Rise gjort i Malmö. F 16 NR 2 2020 TIDNINGEN ENERGI ör att öka flexibiliteten krävs även att elnätsstationerna digitaliseras, idag saknar många både mätning och styrning, enligt Johanna Lakso. – För att kunna använda elnäten mer resurseffektivt behövs digital mätning och kommunikation för att möjliggöra bättre beslut i driften. Här kanske det behövs tydligare incitament för att få fart på digitaliseringen. Den nya flexibilitetshandeln ställer även krav på nätbolagen att börja göra framtidsprognoser. – Om nätbolagen ska köpa flexibilitet krävs prognoser. Det är inget som elnätsbolagen har gjort tidigare. Många nätägare är dock nyfikna på de nya möjligheterna, men de har inte alltid resurser att avsätta för detta. I Norge finns en FoU-del i elnätsregleringen som gör att bolagen där kan testa mer – det skulle vi nog behöva ha i Sverige också. Johanna Lakso intresserade sig för smarta elnät redan under sin traineetid på Svenska kraftnät. Därefter gick hon vidare till Energimyndigheten där huvuduppgiften var att undersöka möjligheterna att integrera mer vindkraft i energisystemet. Efter fyra år där blev det ett mellanår på Naturskyddsföreningen som energisakkunnig. En bred palett för en 32-årig ny vd. Men ett område på Power Circle var ändå nytt för Johanna Lakso: den snabba utvecklingen inom e-mobilitet, som är ett av organisationens centrala områden. I den färska statistik som Power Circle publicerar varje månad framgår att 2019 blev ett rekordår då Sverige för första gången nådde 100 000 laddbara fordon. Till 2030 bedömer Power Circle att det kan bli 2,5 miljoner laddbara bilar i Sverige – vilket också skulle