Tidningen Energi 1
FOTO: SHUTTERSTOCK CELSIUS INITIATIVE G Celsius I
nitiative är ett sam arbetsnav för smarta och hållbara energisystem. Celsius Initiative samlar och delar teknisk, ekonomisk, social och politisk kunskap för att stötta städer i deras energisystem omställning. G Projektet finansieras av EU-kommissionen med 6 miljoner kronor under tre år. Även Energimyndigheten och Climate KIC är finansieringspartners. Partners är Johanneberg Science Park, Rise, IMCG, Göteborgs Stads miljöförvaltning och Euroheat & Power. Läs mer på celsiuscity.eu beror på behovet, men det skulle exempelvis kunna vara digitalisering eller renovering. – Vår roll är att vara ett kunskapsnav och kunna matcha ihop städer med industri och experter. I Celsius handlade det om fjärrvärme och fjärrkyla, men i Celsius Initiative är vi teknikneutrala. Det kommer ändå att bli mycket satsningar kring fjärrvärme och fjärrkyla eftersom det finns mycket outnyttjad spillvärme i Europa, men det kan också vara kombinerade lösningar med värmepumpar, säger Katrina Folland. Det finns ingen direkt målsättning i projektet att det ska gynna företag inom värme och kyla, men Katrina Folland menar ändå att näringslivet har en nyckelroll för att kunna gå från demonstrationsprojekt till projekt i stor skala. – Branschen har incitament att lyckade projekt replikeras och görs på flera platser. Den drivkraften finns inte hos städerna. Tätare kontakt med investerare Erfarenheterna från Celsius visar att en av de stora utmaningarna för att få till stånd värme- och kyl projekt är att hitta aktörer som vill investera. Att kopiera lösningen i Sverige där kommuner varit den drivande aktören i fjärrvärme- och fjärrkyleutbyggnaden fungerar inte i de flesta europeiska städer. Själva staden behöver vara med som strategisk aktör, där emot ser oftast ägarbilden annorlunda ut. – Vi behöver arbeta tätare med investerare och också se till att vi pratar samma språk när det handlar om gröna investeringar. Det finns gröna obligationer på marknaden, men det behöver finnas fler sätt att göra miljöinvesteringar – helst på ett standardiserat sätt så att det finns kriterier vad som verkligen är grönt och som också passar investerare. Sprida kunskap Andra utmaningar är att hitta bra affärsmodeller och få med sig energikunderna. I många länder har privata kunder en egen gaspanna i bostaden. För att de ska få en utomstående aktör att leverera värme måste kunden känna ett förtroende för den aktören, något som inte är helt självklart. – Visst finns det utmaningar, men det finns också lösningar. Vi behöver inte uppfinna hjulet en gång till, utan det handlar mycket om att sprida kunskap som redan finns. Det slutgiltiga målet i vårt projekt är en energiomställning som leder till stora koldioxidbesparingar och prisvärd energi för kunden. Värme och kyla har en viktig roll att spela i hela energisystemet, avslutar Katrina Folland. ANN-SOFIE BORGLUND TIDNINGEN ENERGI NR 2 2020 51 Vår roll är att vara ett kunskapsnav och matcha ihop städer med industri och experter. Katrina Folland, Johanneberg Science Park.