GLAS 1
” Text: Guro Waksvik Foto: LINK Arkitektur Båda f
asaderna består av glas, men fasaden mot staden är mer tät. Därför ger den endast en hint av vad som finns i byggnaden, medan sidan som vetter mot havet exponerar allt. — Något av det mest krävande med fasaden är att det inte finns någon vindavstyvning i den. Därför tog vi tidigt kontakt med Schüco för att diskutera glasets format, tryckpåkänning och vindlaster. Det var avgörande för oss att hitta största möjliga formatet på glasrutorna för att på så vis få ut mest transparens, berättar Næss och fortsätter: — Då kommer glasets förträffliga egenskaper fram. Vi arkitekter älskar glas. Det är glas som gör att byggnader kan användas. Glaset är till för att skapa en klimatbarriär. Hade det inte varit för klimatet hade det likväl kunnat vara öppet, säger Næss. — Vi skulle ha kunnat haft en storlek på glaset om 3 meter, men för att få geometrin att gå ihop landade vi i 2,5 meter breda och 2,8 meter höga glas. För att de skulle följa formen behöver några av glasen specialskäras. Även de valsade aluminiumprofilerna följer formen. Vi ville inte börja med fasettering. 52 GLAS 4.2022 För att stå emot den hårda väderleken har totalt 700 vindskydd monterats i tak och gavelväggar. Genom att inte använda vindkryss eller pelare i själva glasfasaden är både insynen och utsikten från byggnaden mycket bra. — Att se museet från havet är verkligen en upplevelse. Byggnaden speglar sig i vattnet och hela fartyget syns, beskriver Næss. Långt ner på glasfasaden finns 33 brandluckor monterade. Även längst upp på baksidan av byggnaden finns motsvarande antal brandluckor som under varma dagar kan användas till ventilation. Glasen i fasaden är självrengörande treglas, ett val sprunget ur samarbetet mellan Nettglass Totalfasade i Tromsø och arkitekterna för att uppnå det optimala förhållandet mellan värmereglering och transparens. Norges kusthistoria Det var under 2015 som Hadsels kommun utlyste en upphandling, vilken LINK Arkitektur i samarbete med Multiconsult svarade på och Arkitektur GLASET ÄR TILL FÖR ATT SKAPA EN KLIMATBARRIÄR. HADE DET INTE VARIT FÖR KLIMATET HADE DET LIKVÄL KUNNAT VARA ÖPPET. Gunnar Næss, LINK Arkitektur. Det nya Hurtigrutenmuseet i Stokmarknes omsluter fartyget MS Finnmarken på ett spektakulärt vis – vi ville ha optimal transparens och jobbade därför intensivt med uppdelningen av den bärande konstruktionen, för att få in så mycket glas och samtidigt så lite aluminium och stål som möjligt, säger projektledande arkitekt och ansvarig för projektet Gunnar Næss på LINK Arkitektur.