GLAS 1
Konstruktionen är 105 meter lång, 24 meter bred o
ch 21 meter hög med en vikt på cirka 550 ton. vann. Kommunen efterfrågade ett landmärke som skulle sätta Stokmarknes på kartan. Samtidigt skulle det vara en funktionell byggnad för hurtigrutenfartyget MS Finnmarken som togs ur drift 1999. — Hurtigrutentrafiken i Norge är en institution i sig. När NRK visade Hurtigruten minut för minut var det höga tittarsiffror och en imponerande uppslutning längs med hela kusten. Museet skulle verka som ett monument för Hurtigrutentrafiken i Norge. Det var vår utgångspunkt när vi drog igång, berättar Næss. Projektet genomfördes i samarbete med Bente Westad, också från LINK. Uppdraget bestod av en skyddsbyggnad för MS Finnmarken, ombyggnad av en befintlig triangulär byggnad samt en tillbyggnad för den bevarade delen från DS Finmarken från 1912. När MS Finnmarken togs ur drift kämpade eldsjälar för att bevara fartyget. Målet var att inom ett par år få upp en byggnad som kunde förvara fartyget. Det skulle dock ta 20 år innan den realiserades. — Byggnaden skulle bli ett landmärke och en ikon för regionen. Nybyggnaden har utan tvekan haft större betydelse för Stokmarknes än vad operan, Munchmuseet och Deichmann har för Oslo tillsammans, menar Næss. Nybyggnationen på 3 600 kvadratmeter är huvudsakligen byggd av stål och glas som omsluter fartyget och är ett monument över Norges kusthistoria. Konstruktionen är 105 meter lång, 24 meter bred och 21 meter hög med en vikt på cirka 550 ton. Utmanade form Næss började med att skissa på papper och fick tidigt idén om ett samband mellan fartyget och byggnaden. Han gick noggrant igenom hur Hurtigrutenfartygen sett ut och la märke till att MS Finnmarken var det första fartyget som hade en sluttande öppning i aktern. Hurtigrutenmuseet GLAS 4.2022 53