Säkerhetsinstallatören 1
REPORTAGE | BRAVIDA I dag prenumererar många av B
ravidas kunder på uppgraderingarna av mjukvaran för säkerhetssystemen i ett avtal som löper över tre år. – De får då alltid den senaste versionen av programvaran. Kostnaden fördelas över tid, i stället för att kunden betalar ett större engångsbelopp när man kanske efter några år inser att programvaran måste uppgraderas, säger Sven Klockare. Prenumerationen och serviceavtalet ger Bravida en fast intäkt de kan budgetera för. – Kunderna kan då i sin tur budgetera för kostnaden, säger han. Installationen av säkerhetssystemen svarar för en ganska liten del av vinsten. Merparten kommer från servicearbetet. Men det går att öka vinsten och omsättningen ytterligare. – Många säkerhetsinstallatörer skänker bort mjukvaran. Om kunden i stället prenumererar på uppdateringarna av den ökar intäkterna, säger Lars Ericson, vd för Systemhouse Solutions, Bravidas mjukvarubolag. Den schemalagda servicen kan kompletteras med att till exempel justera dörrstängare, byta batterier och smörja gångjärn. – Det ökar intäkterna ytterligare, säger Lars Ericson. I friidrottens värld finns både mångkampare och grenspecialister. Han råder små och medelstora säkerhetsinstallatörer att bli det sistnämnda: – Fokusera på ett eller ett fåtal säkerhetssystem och lär dig allt du behöver kunna för att installera, felsöka och serva systemen. Men många mindre företag säljer istället allt kunden efterfrågar. De blir då beroende av leverantören för att få råd och dåd. Det tar leverantören betalt för. SYSTEMEN VÄXER IHOP Fastigheternas tekniska system växer allt oftare ihop. – Större kunder vill därför ofta ha en central övervakning och styrning av bland annat värme, kyla, belysning och säkerhet. Och helst också samma installatör av alla tekniska funktioner. Det gör det ännu viktigare för mindre företag att ha spetskompetens på ett eller ett fåtal system, säger Lars Ericson. Allt kan inte centraliseras. Så behovet av lokala låssmeder och säkerhetinstallatörer kommer att finnas kvar även i framtiden. – För att installera och reparera lås behöver man hjälp av en låssmed. Eller om man låst sig ute. Ett lås som kan repareras behöver inte bytas men många gör det ändå. Det är en onödig kostnad och belastar även miljön. Nyligen har vi också själva etablerat oss som låssmeder i Stockholm, där vi har fyra låsmästare, berättar Gottfrid Seidevall, affärsområdeschef för brand och säkerhet på Bravida som syns till vänster på bilden. SKÖTER DRIFT OCH ÖVERVAKNING Bravida är specialiserat på säkerhetsinstallationer, integration samt drift och övervakning i stora och komplexa verksamheter med höga säkerhetskrav och har även utvecklat en egen säkerhetsplattform, Integra. Det är ett öppet system som kan integrera passerkontroll, inbrottslarm, kameraövervakning och brandlarm. Säkerhetslösningarna finns bland annat i kontors- och logistikbyggnader samt på universitet, sjukhus och flygplatser. – En säkerhetslösning måste ses ur ett livscykelperspektiv, där även kostnaden för uppgradering av hård- och mjukvara vägs in, säger Gottfrid Seidevall. ÖPPENHET ETT MODEORD Öppna system har blivit ett buzzword. Men det handlar inte bara om ett friktionsfritt umgänge mellan system från olika utvecklare. – Öppenheten styrs också av hur många installatörer som har kunskap om en viss plattform. Det kan till exempel vara passersystemen Integra, Assa ARX, Unison eller RCA. Ofta har kunden samma system i många år. Då är det viktigt att det finns många som kan serva och underhålla systemet. De mindre säkerhetsföretagen kan samarbeta och på så sätt bredda kompetensen, säger Gottfrid Seidevall. Begreppet Smart buildings har poppat upp i kölvattnet av ”Internet of Things”. – I smarta byggnader hämtas data från flera olika tekniska system som tillsammans ger hyresgästerna ett mervärde, till exempel ökad säkerhet och snabbare felavhjälpning. Med ett centraliserat övervakningssystem upptäcks felet exakt när det inträffar och kan då åtgärdas direkt, säger Sven Klockare. SERVICE NÄR DEN BEHÖVS Det finns många fördelar med smarta byggnader och en central övervakning i realtid. – Om ett lås öppnats till exempel 800 gånger får serviceteknikern ett meddelande om att låset måste smörjas. Tidigare gjordes servicen av olika tekniska funktioner i byggnaderna enligt ett schema. Nu kan den göras när den verkligen behövs, säger Gottfrid Seidevall. Bravida hjälper till med att integrera de som står utanför arbetsmarknaden, till exempel nyanlända, eller personer som vill omskola sig till säkerhetstekniker. De välkomnar Säkerhetsbranschens nya säkerhetsuniversitetet i Stockholm som bidrar till den framtida kompetensförsörjningen. – Branschen måste bli bättre på att informera om att säkerhetstekniker är ett intressant jobb med goda framtidsutsikter och på att säkerställa att de vi anställer inte är brottsbelastade, säger Sven Klockare. När han gnuggar kristallkulan ser han två tydliga trender: – Konsolidering och digitalisering. De stora säkerhetsföretagen köper upp de mindre. Digitaliseringen, inte minst 5G – som kan ersätta wifi – och artificiell intelligens, ger otroliga affärsmöjligheter i framtiden för den som kan och vågar tänka nytt, säger Sven Klockare. Lars Ericson, vd för Bravidas mjukvarubolag Systemhouse Solutions. Foto: Bravida. SÄKERHETSINSTALLATÖREN 4-2020 39