Nöjesnytt Helsingborg 1
JOCKE BERG – Det var för en tidning som heter Mus
ikermagasinet. Jag tror att artikeln handlade om låtskriveri, och vi plåtade en jävla massa bilder på stan. Helfigur, färg, svartvitt, porträtt, och jag blev inte nöjd. Inget bra uttryck, ingen bra närvaro. Vi fick inte den kontakten som jag ville ha. Det var bara ett dåligt jobb. – När jag stod och framkallade – det var den analoga perioden – blev jag förbannad och knölade ihop bilden, och kastade den. Men jag missade papperskorgen, och när jag så småningom kom ut hade den vecklat ut sig igen på golvet. Då blev den väldigt intressant, det hände något, så jag la den under ett lysrör och tog en ny bild, på bilden. Den är nästan kubistisk, va? Det kanske är så att det är så mycket som stör nu så att man söker sig till hans ögon. – Jag älskar misslyckandet. Jag älskar när jag kommer in och de har sagt att jag ska få en timme med bandet, men de vill ut och äta lunch och vill ställa in plåtningen. Då måste man lösa det på två röda sekunder på vägen ut – det är fantastiskt. Ju mer plan jag har, desto sämre bilder tar jag. JOCKE BERG Johan Bergmark har fotograferat musik i 27 år. I sin fantastiskt snygga fotobok Let There Be Rock har han valt ut ett antal bilder från då och nu, och det innebär en av de mäktigaste rockfotoböcker som någonsin publicerats i Sverige. – Jag använder kameran att skylla på för att jag ska få träffa folk, konstaterar Johan Bergmark om sitt fotograferande, och nyfikenheten på de musiker han fotograferar lyser starkt igenom i hans bilder. IRON & WINE – Jag är skäggfanatiker, kanske för att jag själv inte kan ha skägg, men jag tycker det är jävligt snyggt. Det är vilt, det är ostyrigt, Jag hade med mig två enkla led-lampor, och så fick hans tour manager lysa honom lite bakifrån i örat och jag höll den andra i min ena hand. Vi står i en städskrubb, för där var det som mörkast. – Han tänkte nog att ”vad är detta för en idiot”. Och när jag hade fått den här var jag tvungen att fråga om jag fick dra honom i skägget. – Man stannar i de intensiva ögonen, och i hans allvar. I bakhuvudet när jag tar porträtt är jag alltid ute efter att ta en bild som liknar de klassiska fotografierna av han Edward S Curtis, indianfotografen från slutet av 1800-talet. Men egentligen är jag raka motsatsen, jag vill att det ska gå fort - ”smack, vad var det som hände”, och så är jag därifrån med tre bilder. ROBYN – Jag gjorde ett jobb för Kupé, och jag sprang runt och letade miljöer på Östermalm. Jag tog mig in i Hedvig Eleonorakyrkan. Jag ville ha det där mjuka ljuset, men efter ungefär sex knäpp så tappade jag min kamera i backen så att den gick sönder. Det var jättejobbigt att inte veta om det fanns något på de där sex rutorna. Men då fanns det två bra porträtt, varav ett där hon blundar, och det var mina favoritbilder. Här kan du betrakta henne utan att hon betraktar dig tillbaka, och det är speciellt. Å ena sidan är Johan Bergmarks porträtt ofta väldigt nära, nästan påträngande. Å andra sidan håller de distans. Weeping Willows blundar, Lou Reed håller för ansiktet, Anna Ternheim skakar på huvudet och Sam Yaffa gömmer sig helt och hållet bakom ett gardin. – Jag gillar att gömma folk. Det är rätt kul att börja med den konstiga bilden – ”gå och lägg dig under soffan”. Då blir folk nyfikna och jag får mer tid att fotografera. Och artisten blir avslappnad. Om man ska ta ett tight porträtt är det fantastiskt att be någon blunda. Och så ber man dem öppna ögonen. Då är de i sig själva. ROBYN nöjesnytt | 33