Nöjesnytt Helsingborg 1
JOHNOSSI VIC CHESNUTT PJ HARVEY – Jag plåtar gärn
a live med vidvinkel. Då får jag med samspelet med publiken. Jag står hellre på andra eller tredje raden i publiken än i fotodiket. Då får jag med folk framför, händer, armar, så att man förstår att det är som ett spel, som ett stormigt hav fram och tillbaka. Det är ju publiken som gör artisten bra. – Det här är ett undantag, för här står jag i fotodiket, och jag hade kommit på en jättebra uppfinning. Jag hade ett monostativ, en pinne, så att jag kunde skicka upp kameran i luften. Fan så smart! Men jag fick typ stryk av alla andra fotografer, för då var min kamera överallt i deras bilder. – Då tänkte jag att jag skjuter in hela pinnen utmed scengolvet, så att kameran hamnar under PJ Harvey. Då tittar hon på mig och skakar på fingret. Ok, det respekterar jag, drar tillbaka kameran. Till slut blev jag så till mig av musiken att jag gav upp, plåtade lite bara och kom hem och tänkte att jag har nog inga bilder av PJ Harvey. Så har jag den där. Ljuset är perfekt, armen, att hon har munspelsmicken! Bilden är öm och mjuk, och samtidigt stenhård. Det är så mycket rock! Det är klart att hon ska vara på ramsidan av boken. VIC CHESNUTT – Han är en av mina musikaliska favoriter, och det är alltid svårt att plåta folk vars musik man älskar. Man vill inte att de ska vara som Lou Reed. – Trappan ner till Studion där han skulle spela var jävligt smal, och vi insåg att vi inte kunde bära hans rullstol med Vic i. Så jag fick lyfta upp Vic i famnen och bär ner honom, och när jag är nere ser jag att hans tour manager som skulle komma efter med rullstolen tänder en cigg istället. Där står jag med Vic i famnen, och börjar försöka prata. ”Jaha, läget?” – Man är jävligt mycket för nära - att stå och hålla en vuxen människa i famnen och föra en diskussion med honom första gången man träffas. Det var märkligt, och intimt. Så när jag satte ner honom i stolen till slut var kontakten klar och etablerad, så hans uttryck bara var där och klart. Ofta kan man känna att man har en relation som lever kvar, trots att det gått väldigt fort att fotografera. JOHNOSSI – Jag blev jätteglad när jag fick frågan att plåta pressbilder till Johnossis andra platta, för jag älskade deras första. Vi åkte runt i min bil och letade miljöer i regnet – Filminstitutet, Värtahamnen – och det blev fina bilder, och det saknades någon sån där särskild smack bom krash-bild. ”Fan, vi måste göra om det här imorgon”, tyckte jag, men John sa att det inte gick för att då skulle han dra ut en visdomstand. Det var ju perfekt! – Vi åkte dit, och när tanden var ute fick Ossi ta på sig tandläkarutrustningen. De skulle ha färgbilder, men det gick inte för John är helt blå i ansiktet. Det är hans riktiga tand som Ossi håller i, och tandläkaren var helt galen. ”Nä, det här känns inte bra, det är inte ok.” Att den är på riktigt gillar jag, och Johnossi gjorde tydligen en t-shirt med bilden. PETER BJÖRN & JOHN – Om du bildgooglar Peter Bjorn & John har jag nog tagit 99 procent av bilderna. Jag hatar att plåta i studio, men här hade vi riggat med fond för pressbilder till deras skiva Living Thing. Det blev bara tråkiga bilder, men Helen från skivbolaget var med tillsammans med sin son, så jag föreslog att vi skulle ta med ett levande väsen – barnet –i bilden. Jag har barn i samma storlek, och de älskar att gunga, vara upp och ned och åka karusell, så jag tänkte att vi kunde pröva såhär. Och titta, barnet är ju mest nöjd av alla på bilden, medan John som håller honom tycker att det är jättejobbigt. – De gjorde affisch av bilden och använPETER BJÖRN & JOHN de på turné i världen. I Florida blev de mötta av en demonstration med arga mödrar på flygplatsen, folk som hade sett affischen och tyckte att de skulle lämna staten. Samma sak när Fotografiska museet var nytt, så la jag upp bilden på deras Instagramkonto. Det blev ramaskri där också, folk skulle stämma Fotografiska. Så det är utan tvekan min mest utskällda bild. Men pojken lever och mår bra. Han är 15-ish idag, och han är bjuden på vernissaget. Let There Be Rock (Ella Ruth Institutet) finns PJ HARVEY ute nu, dels i standardformat och dels i deluxe-utförande med både en print av Thåström och en en splitsingel där Fire! spelar Let There Be Rock och Peter Björn & Johns gör sin nyskrivna låt Johan Bergmark. Det finns dessutom en extraordinär specialupplaga med ett stort print att välja bland några av de bästa bilderna. I TEXT: PATRIK FORSHAGE FOTO: JOHAN BERGMARK 34 | nöjesnytt