Nordisk Industri 1
Fordonsutveckling SP bygger ny testanläggning för
avancerade fordonstester I april 2016 togs första spadtaget till SP:s nya elektroniklaboratorium i Borås. På AWITAR, Automotive Wireless Test and Research Facility, som invigs i januari 2018, ska elektroniken i framtidens fordon störningsprövas och testas innan den är redo att implementeras i olika typer av fordon. Text: Annika Wihlborg S 18 P Sveriges Tekniska Forskningsinstitut invigde sin första testanläggning för EMC, elektromagnetisk kompabilitet, redan för cirka trettio år sedan. Den snabba utvecklingen av intelligent elektronik i såväl personbilar som lastbilar, bussar och industrifordon ställer dock nya krav på testanläggningen. Fordonstillverkarnas efterfrågan på en avancerad anläggning där framtidens avancerade fordonselektronik kan störningstestas har också ökat. – På AWITAR ska fordonselektronik stresstestas för att säkerställa att omgivningen inte störs av de signaler som utrustningen sänder ut. Här kommer man även att kunna testa det omvända, det vill säga i vilken utsträckning fordonselektroniken störs av omgivande trådlösa signaler från exempelvis sensorer, mobiltelefoner eller trådlösa nätverk, säger Christer Karlsson, ansvarig för AWITAR på SP. Kombineras med forskningsprojekt AWITAR har utformats i nära samverkan med svensk fordonsindustri. Parallellt med att anläggningen byggs pågår ett forskningsprojekt som ska resultera i en förstärkt kompetens kring EMC-tester. Forskningsprojektet e-VAMS, som är delfinansierat av Vinnova, och där även Volvo Personvagnar och Provinn deltar, analyserar hur sensorerna för bilens elektroniksystem ska kunna Christer Karlsson, ansvarig för AWITAR på SP. Foto: SP Nordisk Industri