Nordisk Industri 1
Industri & näringsliv Fraunhoferinstitutet utveck
lar en ny metod som gör det möjligt att skilja komposit material i sina beståndsdelar och återvinna allt material ur ett litiumjonbatteri. Jan Carlson, vd för Autoliv och Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. Ny metod återvinner allt material ur litiumjonbatterier Tyska Fraunhoferinstitutet håller på att ta fram en ny metod som går ut på att återvinna allt material i litiumjonbatterier. Idag återvinns med rådande metallurgiska återvinningsmetoder visserligen nickel, kobolt och mangan från batterier. Det skulle dock, enligt Fraunhoferinstitutets forskare, vara mycket bättre om även litium-metalloxid och olika kolföreningar också kunde återvinnas. Metoden gör det möjligt att skilja kompositmaterial i sina beståndsdelar. Blandningen av olika material som finns i katod, anod, elektrolyt, separatorer och batterikammare kan därmed separeras åt. Forskarna begagnar sig av metoder som kan tillämpas för fysikaliska egenskaper som kornstorlekar och täthet, såsom kemisk separation. Arbetssättet är energieffektivt eftersom det i motsats till metallurgiska processer kan utföras vid lägre temperaturer och är användbart för såväl restprodukter vid tillverkning som för återvinning av använda batterier. Material som används i batteriets elektroder åldras vid användningen, så det är viktigt att kvaliteten på det återvunna materialet testas noga så att kvaliteten kan hållas uppe. I en speciell lågtemperaturprocess, som utvecklats vid Fraunhofer ISC kan oönskade ämnen som förstör kristallstrukturen elimineras. Ett nystartat projekt, som bär namnet New-Bat syftar till att utveckla en säker och billig metod för att återvinna värdefullt material ur gamla litiumjonbatterier och använda dem vid nytillverkning. Tyska forskningsministeriet BMBF, tycks i alla fall tro på detta projekt eftersom ministeriet är berett att satsa 1,6 miljoner euro på att hitta återvinningsteknik som gör det möjligt att återvinna så mycket material som möjligt från kasserade litiumjonbatterier. Källa: Fraunhoferinstitutet, Tyskland Volvo Cars och Autoliv går ihop kring autonom körning Volvo Cars och Autoliv inc, båda världsledande på säkerhetssystem för bilar, har undertecknat en avsiktsförklaring att starta ett samägt företag för att utveckla nästa generations mjukvaror för självkörande bilar. Det planerade nya företaget kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg, och får i första skedet en arbetskraftsstyrka på cirka 200 personer som sedan ska växa till över 600 personer på medellång sikt. Företaget förväntas starta sin verksamhet i början av 2017. Det nya gemensamma företaget blir en ny spelare på den växande globala marknaden kring mjukvarusystem för självkörande bilar. Detta är första gången en ledande biltillverkare har gått samman med en leverantör för att utveckla ADAS och AD-teknologier. Det nya företaget, som ännu inte har fått sitt namn, kommer att utveckla avancerade förarstödsystem – ADAS – och autonoma körsystem – AD – som ska användas i Volvobilar och säljas exklusivt av Autoliv till alla biltillverkare globalt, där omsättningen kommer att delas mellan de två företagen. Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars säger: - Genom att kombinera vårt kunnande och våra resurser kommer vi att skapa en ny världsledare när det gäller utveckling av autonoma körsystem. Detta innebär att vi kan introducera spännande teknologier till våra kunder snabbare. Jan Carlsson, vd för Autoliv säger: - Det finns inga andra företag som kan göra anspråk på att ha gjort mer för bilsäkerhet världen över än Volvo Cars och Autoliv. Det nya företaget är ett erkännande av faktumet att autonom körning är nästa steg för att utveckla trafiksäkerhet ytterligare. Nordisk Industri 7 Foto: Fraunhoferinstitutet & Impulstec Foto: Volvo Cars