Nordisk Industri 1
Smart Maintenance SÄKERHETSFRÅGAN ALLT VIKTIGARE
INOM IoT Smarta system samlar in stora mängder data. Frågan som ställs är vem äger informationen? Foto: Wikimedia IoT har nära kopplingar till begreppet ”Smart industry” där visionen är noll nedtid i produktionen och noll stillestånd på grund av oplanerat underhåll. Detta ska möjliggöras av de digitala stödsystem där sensorer och datorer spelar en avgörande roll. Men nu kommer de första varningssignalerna för denna utveckling. För till skillnad från datorer och servrar är de sensorer och datasystem som utgör basen i IoT inte byggda med tanke på säkerhet, särskilt när det gäller hackerattacker. De är i första hand byggda för funktion där säkerheten är lågt prioriterad. Text: Peter Höök Internet of things eller ”Sakernas Internet” som det svenska namnet lyder, växer så det knakar. IoT och Industri 4.0 ska, enligt regeringens framtidsplaner, bli en nationell satsning för att Sverige ska bli en ledande när det gäller Internet of things. Internet of things är ett samlingsbegrepp för den utveckling som innebär att maskiner, fordon, gods, hushållsapparater och andra saker förses med inbyggda sensorer och smart intelligens som kommunicerar med varandra. 50 miljarder enheter beräknas vara uppkopplade i världen runt år 2020. Säkerheten i IoT systemen hänger nära samman med de olika standarder för de kommunikationsprotokoll som ska knyta ihop alla enheter i IoT-världen. Här ökar kraven på industrin och standardiseringsorganisationerna arbeta tillsamman för att ta fram robusta och säkra standarder för såväl industrin som för konsumentmarknaden. Men det är bråttom. Prediktivt underhåll Införandet av IoT i industrin kommer att skapa förändringar, inte minst när det gäller underhållet. Sensorer, vibrationsövervakning och olika mätpunkter har funnits länge i industrin. Vad som händer nu är att man trådlöst kopplar samman alla informationskällor mot en dator som analyserar tillståndet i hela tillverkningsprocessen. Det gör att man mycket tidigt i en störningsprocess kan avgöra hur allvarligt problemet är, om det är akut eller om det kan åtgärdas vid ett planerat driftstopp. Förutom avvikelser får operatören en mängd sidoinformation som kan användas i kvalitetsarbetet och som kan 40 Scanias ombordsystem, Scania Remote Diagnostics, är ett Fleet Magagement System, som gör att lastbilen ständigt är uppkopplad. Såväl åkeriet som den enskilde chauffören ges i realtid en snabb överblick över fordonets tillstånd. Hur serviceintervallerna ligger, om något måste justeras och så vidare. Foto: Scania Smart Maintenance