Nordisk Industri 1
Fordonsutveckling På en två kilometer lång sträck
a på E16 utanför Sandviken finns nu världens första elväg för tunga fordon. Foto: Siemens Nu tar lastbilarna hjälp från ovan I somras invigdes världens första elväg för tung lastbil på allmän väg, en två kilometer lång teststräcka på E16 utanför Sandviken i Gävleborg. Under en period på två år ska demonstrationssträckan testas och utvärderas för vidare kommersiell utveckling. Text: Christer Wiik P rojekt Elväg E16 är en två kilometer elektrifierad vägsträcka på Europaväg 16, mellan Sandviken och Kungsgården i riktning mot Gävle. Projektet är resultatet av ett brett samarbete mellan näringsliv och offentlig sektor, däribland Scania, Siemens, Stora Enso, Trafikverket, Energimyndigheten, Region Gävleborg, Vinnova samt Sveriges regering. Två lastbilar ska under två års köras för att se hur väl anläggningen fungerar i vanlig trafik under olika väderförhållanden. Strömförande luftledningar Elvägen på E16 är konstruerad utifrån Siemens så kallade eHighway-system, vilket innebär elektrisk drift av en elhybridlastbil via strömförande luftledningar. Lastbilarna är utrustade med särskilda strömavtagare på taket, pantografer, som automatiskt fälls upp mot kontaktledningarna när de kommer till teststräckan. 750 volt likström leds till lastbilens elhybridsystem Strömavtagaren kan koppla upp sig automatiskt i hastigheter upp till 90 20 kilometer i timmen. Tekniken liknar den som spårvagnar använder, men lastbilarna kan köra både på el och diesel. När lastbilarna lämnar den elektriska delen kopplas pantografen ut och bilen drivs av en förbränningsmotor eller den batteridrivna elektriska motorn. Samma sak händer när föraren vill köra om ett annat fordon på den elektriska vägen. ”Ett steg närmare fossilfria transporter” Den konduktiva elförsörjningen är, enligt utvecklaren Siemens, dubbelt så energieffektiv jämfört med konventionella lastbilar med förbränningsmotorer. Detta menar många att skulle öppna upp nya möjligheter för en fossiloberoende fordonsflotta. – Elvägar tar oss ett steg närmare fossilfria transporter och har en potential att nå nollutsläpp av koldioxid. Det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket, som tillsammans med bland andra infrastrukturminister Anna Johansson och energiminister Tekniken Ovanför vägbanan finns luftledningar som förser hybridfordonet med el. Eftersom det, till skillnad från järnvägen, inte finns en räls att mata tillbaka elen genom krävs dubbla elledningar. Luftledningen är inte en högspänningsledning utan av ungefär samma typ som redan används för trådbussar och spårvagnar. En skanner känner av om det finns en strömledning ovanför fordonet och fäller automatiskt upp den strömavtagare som finns ovanför lastbilens tak för att kunna mata ner strömmen till bilens elmotor. Den intelligenta strömavtagaren kan under färden koppla till eller från kontaktledningen vilket gör att fordonet kan byta fil för att till exempel göra en omkörning, även i höga hastigheter. Fordonet fungerar därmed som en helt vanlig lastbil. Nordisk Industri