Nordisk Industri 1
Fordonsutveckling ˛ AstaZero är en högteknologisk
testanläggning i Västsverige för utveckling av aktiv trafiksäkerhet. Anläggningens unika miljöer gör det möjligt att testa alla tänkbara scenarier inom forskning, utveckling och certifiering av framtida trafiksäkerhetssystem. De fordonstillverkare som är klara med sina tester på AWITAR ska i nästa steg kunna testa sina fordon på AstaZero, Foto: SP/AstaZero ∆ SP investerar drygt 100 miljoner kronor i den nya testanläggningen AWITAR, där testverksamheten inleds 2018. I EUprojektet DELIVER utvecklades ett fordon som testades i dagens EMCanläggning i Borås. ” På AWITAR ska fordonselektronik stresstestas för att säkerställa att omgivningen inte störs av de signaler som utrustningen sänder ut Nordisk Industri aktiveras i samband med en testsituation. – Sedan drygt två år tillbaks driver vi testanläggningen AstaZero utanför Borås. Det är en fullskaleanläggning där fordonstillverkare kan testa aktiva säkerhetssystem och elektronikutrustning i fordonen medan de kör runt på en testbana. Tanken är att de fordonstillverkare som är klara med sina tester på AWITAR i nästa steg ska kunna testa sina fordon på AstaZero, säger Christer Karlsson. Investerar 100 miljoner kronor SP investerar drygt 100 miljoner kronor i den nya testanläggningen, vilket inkluderar såväl byggkostnader som investering i avancerad test utrustning. Inom ramen för AWITAR byggs bland annat en avskärmad lokal i form av en stor metallåda (28 x 18 x 11 meter). Metallväggarna är en nödvändighet för att man ska kunna mäta hur fordonen störs av radiosignaler och andra trådlösa signaler, utan att påverka omgivningen runt anläggningen. På anläggningen kommer det även att finnas utrustning som simulerar landsvägskörning, vilket gör det möjligt att störningstesta system på rullande fordon. – Vår nya testkammare blir betydligt större än den nuvarande. Det innebär att vi kommer att kunna ta emot alla typer av fordon, inklusive bussar, lastbilar och arbetsfordon som exempelvis används i gruv industrin, med en maxvikt på 70 ton. AWITAR möjliggör repeterbara tester i en kontrollerad miljö och blir förhoppningsvis en värdefull resurs för många fordonstillverkare. Vår förhoppning är förstås att AWITAR kan bidra till att stärka svenska fordonstillverkares internationella konkurrenskraft, bland annat genom att snabba upp utvecklingsprocesserna, säger Christer Karlsson. ■ 19