Nordisk Industri 1
Fordonsutveckling Energiminister Ibrahim Baylan o
ch infrastrukturminister Anna Johansson klippte invigningsbandet. Foto: Christer Wiik Ibrahim Baylan deltog i invigningsceremonin vid Sandvika Science Park i Sandviken. Lena Erixon ville även passa på att lyfta fram det goda samarbetet mellan många olika parter som en viktig faktor för att kunna genomföra projektet. – Vi har klarat av att genomföra det här projektet tack vare ett bra samarbete mellan statliga myndigheter, regionen, näringsliv och akademi, säger Lena Erixon och fick medhåll av Anna Johansson. – Samverkanslösningen är en stor styrka som vi ska känna oss stolta över. Det här visar att Sverige ligger långt framme, att vi är ett innovativt land som har högt tekniskt kunnande. Även Erik Brandsma, generaldirektör Energimyndigheten, var på plats vid invigningsceremonin och fick möjlighet att kommentera projektet: – Elvägar är ytterligare en pusselbit i framtidens transportsystem och i synnerhet för att göra den tunga transportdelen långsiktigt fossilfri. Detta projekt visar också på vikten av att alla aktörer på området samarbetar, säger Erik Brandsma. Potential för vidareutveckling Testerna ska pågå fram till 2018. De ska ge kunskap om hur elvägar fungerar i praktiken och om tekniken kan användas i framtiden. Försöket utgår från regeringens mål om en energieffektiv och fossilfri fordonsflotta till 2030 och ska bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft. Anders Bylund, affärsområdesansvarig på Siemens, ser potentialen i systemet. – Om vi skulle förse hela sträckan från Borlänge till Gävle hamn med eHighway-systemet och ellastbilar finns potentialen att helt reducera koldioxidutsläppen från tung godstrafik på sträckan. Vi ser fram emot att kunna använda underlaget från det här demonstrationsprojektet för att utvärdera vidare satsningar på elvägar för tung godstrafik i Sverige. Intresset från svensk industri är stort, både för skytteltrafik, fjärrtrafik och gruvdrift, säger Anders Bylund. Industriföretag deltar Ett av dessa industriföretag, Stora Enso, bidrar i elvägsprojektet dels genom att möjliggöra testning med fordon i kommersiell trafik och dels med expertkunskaper inom logistikområdet. För Stora Ensos del sker de första testerna med hybridlastbilar för transporter av tungt gods från bruken i regionen under hösten. – Med tre stora bruk i regionen är det självklart för Stora Enso att medverka i elvägsprojektet. Varje dag körs 70 fullastade lastbilar för Stora Ensos räkning på denna vägsträcka. Att minska beroendet av fossila bränslen och därmed utsläppen av koldioxid är en central del i vår hållbarhetsstrategi. Genom vår medverkan i projektet hoppas Nordisk Industri vi få mer kunskap om förutsättningarna för och möjligheterna med ny teknik för klimatsmartare landsvägstransporter, säger Linus Fredriksson, ansvarig för skandinaviska logistik- och transporttjänster inom Stora Enso Logistics. Godset går på väg även i framtiden Anders Berndtsson, forsknings- och utvecklingssamordnare, på Trafikverket, ser elvägar som ett komplement i trafiksystemet och som ett medel för att göra lastbilarna fossiloberoende. – Till 2030 ska vi ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila drivmedel. Vi behöver säkerställa att godstrafiken fungerar även då, så vi kan få de varor vi behöver för ett fungerande samhälle och ett gott liv. Den absolut största delen av det gods som transporteras i Sverige går på väg, men bara en begränsad del av detta gods kan flyttas till andra trafikslag. Därför måste vi befria lastbilarna från sitt beroende av fossila drivmedel, så de kan göra nytta även i framtiden. Elvägar erbjuder den möjligheten och är ett utmärkt komplement till transportsystemet, säger Anders Berndtsson. ■ 35 samarbetspartners i projektet 35 aktörer deltar i detta projekt, som koordineras av Region Gävleborg. Detta är ett samarbete mellan näringsliv, akademi och myndigheter. Huvudsamarbetspartners är: Trafikverket, Energimyndigheten, Vinnova, Scania, Siemens och Region Gävleborg. Övriga samarbetspartners är: Boliden, Elsäkerhetsverket, Ernsts Express, Gävle Energi, Gävle Hamn, Gästrike Räddningstjänst, Handelshögskolan, Högskolan i Gävle, KTH, Länsstyrelsen Gävleborgs län, Midroc, Mellansveriges Logistiknav, Ovako, Outokumpu, PEAB, Polisen, Ramudden, Sandbacka park, Sandnet, Sandvik, Sandviken Energi, Sandvikens kommun, SOS Alarm, SSAB, Stora Enso, Viktoria Swedish ICT, Transportstyrelsen, Tyrens, VTI och WSP. Källa: Stora Enso, Region Gävleborg 21 Den aktuella teststräckan i Gästrikland är världsunik eftersom den ligger på en allmän väg. Foto: Christer Wiik