Nordisk Industri 1
Smart Maintenance När tillverkningsindustrin nu p
å allvar börjar införa IoT i sin verksamhet, uppmärksammas även säkerhetsfrågorna allt mer. Kommunikationen i den uppkopplade industrin kommer att till stor del gå via det öppna Internet som redan i dag är utsatt för attacker av såväl hackers som kriminella grupper. Foto: Flickr/Samolov optimera produktionsprocessen och minska driftskostnader. Prediktivt underhåll blir allt vanligare och ger möjlighet att kalkylera vad som är ekonomiskt optimalt. Prediktivt underhåll kommer också att ställa nya kompetenskrav på de som ska sköta underhållet vilket redan i dag avspeglar sig i de utbildningar för underhållspersonal måste genomgå för att möta framtidens krav. Autonoma fordon Vad som kanske mest synliggjort framstegen för autonoma system är utvecklingen av självkörande bilar. Det amerikanska analysföretaget IHS menar att 2025 kommer att bli genombrottsår för självkörande bilar. Då kommer cirka 230 000 bilar att säljas, menar IHS. Tio år senare uppskattar IHS att det finns runt 54 miljoner självkörande bilar. Inte minst Volvo ligger långt framme när det gäller att ta fram självkörande bilar för allmänt bruk. Volvo Cars driver Storbritanniens största testprojekt med självkörande bilar. Projektet heter Drive Me London och går ut på att vanliga familjer ska använda självkörande bilar på allmänna vägar under 2017. Men det är inte bara att tuta och köra när det gäller självkörande bilar, liksom för utvecklingen inom IoT i stort. Problemet är inte själva tekniken utan att regelverk och lagar inte är anpassade till den nya tekniken. En mängd frågeställningar dyker upp som måste redas ut innan de autonoma fordonen släpps ut i trafiken eller det autonoma produktionslinjerna tas i bruk. Juridisk aspekt En sådan fråga när det gäller självkörande bilar gäller vem som är ansvarig förare, är det fordonsägaren, biltillverkaren eller kanske den som konstruerat dataprogrammen som styr fordonen? En annan aktuell fråga gäller vem som äger de data som de autonoma systemen samlar in. Det kan synas självklart att det är ägaren som råder över data som samlats in - men för bilindustrin är tillgången till dessa data en guldgruva i deras utvecklingsarbete. Den lagstiftning som ska vara färdig i maj 2017 för att tillåta testtrafik med självkörande bilar har redan på remisstadiet gått på patrull. Det är Datainspektionen som är kritisk till lagstiftarnas förslag. – Självkörande fordon är utrustade med kameror, radar, mikrofoner, gps och en rad andra sensorer som samlar in mängder med uppgifter som kan vara direkta eller indirekta personuppgifter om personer i eller utanför fordonet. Utredningen har inte tillräckligt utrett vilka sensoruppgifter som är personuppgifter och hur dessa uppgifter ska hanteras och skyddas, säger Datainspektionens jurist Malin Ricknäs. Sårbara system Tack vare medieuppmärksamheten kring självkörande bilar så har många viktiga frågor av juridisk, teknisk och inte minst av mänsklig karaktär aktualiserats. För när tillverkningsindustrin på allvar börjar införa IoT kommer motsvarande frågor att komma upp på bordet. En stor fråga gäller Internets sårbarhet. Kommunikationen Smart Maintenance i den uppkopplade världen kommer gå via det öppna Internet som redan i dag är utsatt för attacker av såväl hackers som kriminella grupper. En vanlig DDoS-attack, det vill säga en överbelastning av en server, skulle kunna stänga ner en hel industri i timmar eller dagar. Och många av de sensorer som nu ska kopplas samman i IoT är mer eller mindre helt oskyddade mot hackerattacker. Man kan mycket väl tänka sig ett nytt område för ”ransom ware” där en grupp hackers idkar utpressning mot ett industriföretag för att låsa upp en digital enhet. Digitala accesspunkter i en industri innehåller ofta ett eget webbgränssnitt som kan konfigureras på distans – ett drömhack för någon som vill manipulera en industriell process. Sju av tio företag har okrypterade trådlösa accesspunkter i sina nätverk rapporterar ett undersökningsföretag. Säkerhetsfrågorna med IoT är med andra ord långt i från utredda. Fleet Management IoT förändrar också affärsmodellerna i många verksamheter. Scania är ett tydligt exempel på detta med sina ”fleet management-tjänster” där man nu säljer fordonsdata till andra systemleverantörer, ett helt nytt affärsområde för Scania. Genom att koppla upp produkter kan företaget sälja tjänster tillsammans med sina produkter. Men, som inom bilindustrin, så kommer även de legala frågorna om rätten till genererade datamängder, om ansvarsfrågor, integritet och inte minst säkerheten att debatteras livligt frammöver. När IoT-tekniken tar över så uppstår också en rad gränsdragningsproblem. Tillverkaren av rullager erbjuder tillståndskontroll via uppkopplade sensorer. Men sensorerna talar inte bara om hur lagret mår. De kan också ge besked om driftstid,belastning, temperatur och andra driftdata som kan vara affärskritiska. När allt mer av driftdata hamnar utanför industrins väggar kommer frågeställningarna om verksamheters integritet att aktualiseras. Frågan uppe på EU-nivå Och EUs nya dataskyddsförordning kommer inte att göra det lättare för industrin. Efter åratal av förhandlingar har Europarådet äntligen kommit överens om nya regler som ska stärka skyddet av medborgarnas personuppgifter. En av de mest uppmärksammade delarna av förordningen är de böter för företag som inte följer de nya reglerna som träder i kraft om två år. – I framtiden kan företag som bryter mot EU:s dataskyddsregler bötfällas med upp till fyra procent av sin årliga omsättning – för globala it-företag skulle det kunna innebära miljarder, säger tyske parlamentsledamoten Jan Philipp Albrecht i ett pressmeddelande. Hela IoT-industrin kommer att ställas inför stora krav på säkerhet, integritet och äganderätten till insamlade datamängder i framtiden. Och den framtiden är redan här. u Smarta telefoner och surfplattor används allt oftare även på industrins verkstadgolv. SKF använder sig av appar som varnar för fel i realtid samt ger förbättrad åtkomst till rutiner för maskinkalibrering. Det bidrar till förkortade driftstopp och att operatörerna får de verktyg de behöver för att lösa problem omedelbart. Foto: SKF 41