Nolltretton 1
RESA KRÖNIKA Hållbart resande på frammarsch Text:
Tobias Pettersson Svenskarna är ett av världens mest beresta folk, men ska vi kunna fortsätta med det i framtiden krävs det att vi ändrar vårt sätt att resa. Och lyckligtvis vinner det hållbara resandet mer och mer mark. N är Språkrådet i december presenterade årets nyord för 2018 var ”Flygskam” ett av de nya uttrycken. Det beskriver en känsla av att det ur miljösynpunkt är en förkastlig handling att flyga, och är intimt besläktat med ett annat ord som är på stadig frammarsch: klimatångest. Det känns som att 2018 blev en ögonöppnare för många och plötsligt har vi fått en molande oro i magen när vi sitter och bokar våra resor. Fler och fler vittnar om att nöjet med resandet håller på att försvinna på grund av klimathotet, och inser att något drastiskt måste hända - och det nu. Jag är själv en av dem som börjat reflektera över mitt frekventa flygande. Nyligen bokade jag en flygresa till Dubai och klimatkompenserade för första gången. Jag betalade 111 kr som ser till att det planteras träd i Panama som ska kompensera för mitt CO2-utsläpp. Men det räcker inte, vi måste göra mer. Mycket mer. Och det pågår en massa projekt för att göra resebranschen klimatsmartare. Flygbolagen satsar på gröna inflygningar, modernare och bränslesnålare plan, lättviktsmaterial ombord och mycket annat. Den som reser med KLM från Linköpings flygplats till Los Angeles flyger faktiskt med fossilfritt biobränsle efter att ha mellanlandat i Amsterdam, och liknande satsningar sker även på andra håll. I Norge satsar man stort på att alla inrikesflyg ska gå på el 2040. Och mycket tyder på att de lyckas, för efter en liknande satsning på biltrafiken är redan idag hälften av alla bilar som säljs i Norge el- eller hybridbilar. ENORMT SUG EFTER TÅG Men framförallt är tåget på frammarsch, särskilt när det gäller resor inom Europa. Det byggs järnvägar för höghastighetståg, startas fler linjer för nattåg och försäljningen av interrailkort ökar stadigt. Fortfarande finns mycket kvar att göra, men inom en snar framtid kommer tåget vara det naturliga förstahandsvalet när vi ska besöka europeiska storstäder. Redan idag finns många tågresor som är sjukt bra, exempelvis om man ska till Köpenhamn. Kliv på i Linköping och tre och en halv timme senare kliver du av mitt inne i centrala Köpenhamn. Och det kostar bara 195 kronor. Sveriges största resetidning Vagabond gav nyligen ut sitt första nummer som var helt inriktat på tågresor. Det blev en enorm succé och när jag mejlade chefredaktör Fredrik Brändström svarade han: – Det känns som det finns ett enormt sug efter tåg just nu, det var länge sedan vi fick ett sådant enormt gensvar från läsarna på ett nummer. Tror att många känner kval inför att resa mycket och långt med flyg, samtidigt som man har en lust att fortsätta upptäcka världen. Där kan tåg vara lösningen på problemet. Jag tror att vi nu bara ser början på denna våg av hållbart resande. Tåget är både klimatsmart och ger emellanåt den som reser prov på fantastiska vyer längs järnvägen. Ta tåget i sommar Text: Tobias Pettersson Foto: Shutterstock I klimatkrisens spår har tågresandet fått ett rejält uppsving. Försäljningen av interrailkort har exploderat, det anordnas tågcharter och regeringen satsar på nattåg till kontinenten. Tåg är inte bara miljövänligt, det är även ett sätt att resa där själva transporten blir en del av upplevelsen. E fter år av ständigt ökande utlandsresande vände kurvan faktiskt ned under 2018. Dålig valutakurs och värmebölja på hemmaplan anges som två orsaker, men också omsorgen om miljön och klimatet. Det har märkts i en generell nedgång av antalet passagerare från svenska flygplatser och det finns tecken på att den trenden kommer att fortsätta. Studerar man tidningen Vagabonds stora årliga läsarbarometer kan man uttyda att svenskarna planerar att flyga mindre, dra ner på långresorna och välja mer miljövänliga färdsätt. Det är inget överdrift att säga att svenskarnas tågintresse har exploderat. Från 2016 till 2018 fördubblades antalet sålda Interrailkort. Förra året steg det med ytterligare 60% och under årets fyra första månader ökade försäljningen med 90 procent jämfört med 2018, och då har ännu inte säsongen kommit igång på allvar. Den stora försäljningen brukar ske i juni och juli. Fortfarande har tåget vissa problem. Det är inte lika enkelt att boka som flyg, även om det händer mycket på den fronten med smidigare bokningssystem och specialiserade resebyråer. Det stora intresset har dessutom gjort att tåget kan ha svårt att hantera efterfrågan. Dessutom pågår det just nu stora ombyggnader i Danmark som påverkar det svenska resandet ner till kontinenten. KÖPENHAMN ÄR NYCKELN Hur gör man då om man vill ut och åka tåg? Tja, så länge man håller sig här uppe i norr är det inga problem. Ska man ta nattåget till Narvik, åka en weekend till Oslo eller semestra några dagar i Köpenhamn så går man in och bokar på sj.se precis som när man bokar en vanlig inrikesresa. Just att ta tåget till Köpenhamn är en resa som funkar riktigt bra för oss östgötar. För bara 195 kronor kan man på 3,5 timmar ta sig till centrala Köpenhamn, utan stopp. Och när det gäller tågluffande nere i Europa är det för övrigt Köpenhamn som är själva nyckeln. Vi svenskar har det lite knepigare än andra européer när vi ska tågluffa. Vi kan ta färjan till Finland, Baltikum eller Polen och sedan starta därifrån men annars är det vägen via Köpenhamn som är porten till kontinenten. Eller snarare Hamburg, för det är när man kommer in i Tyskland som möjligheterna verkligen öppnar sig. Via Deutsche Bahns hemsida kan man sedan boka sig vidare till en rad europeiska storstäder. Ska man resa långt, vara borta länge och ha flera stopp är interrailkort det billigaste och smidigaste sättet att åka tåg i Europa. Detta tågluffarkort finns i olika varianter där man kan välja de villkor som passar bäst med ens egna resplan. Mer information finns på interrail.se. Men tågresor handlar inte bara om att vara klimatsmart, det är dessutom ett annat, mer njutfullt sätt att resa. Man slipper incheckningsköer, säkerhetskontroller och väntetider vid boardingen. Man sitter bekvämt och kan njuta av landskapet som passerar förbi utanför fönstret. Att resa med tåg är inte bara att förflytta sig, det är att resa på riktigt. Tågstationen i Hamburg är ett nav för svenskarna som vill resa ut i Europa med tåg. Här kan man boka in sig via Deutsche Bahns hemsida till en mängd europeiska storstäder. Köpenhamn är ett billigt och trevligt resmål med tåg. Här finns det något både för barnfamiljen och för det nyförälskade paret. 36 NOLLTRETTON