Nolltretton 1
MOTOR Ta hand om dina däck Text: Mats Nilsson Fot
o: Mikael Carlsson De sitter där på din bil utan att du kanske tänker så mycket på dem – däcken. Men ger du dem lite extra kärlek kommer de leverera bättre och du få en tryggare färd. Vi har träffat Lars Klefborg på Pelles Däck i Linköping för att prata lite om vad man bör tänka på vad gäller sina däck, inte minst nu inför kommande semestrar. P elles Däck startade redan 1978 och Lars kom in i branschen ett år senare. Idag är man en del av den riksomfattande kedjan Däckpartner och medlem i DRF. DRF är Däckspecialisternas Riksförbund och borgar för att anslutna verkstäder har en bra och hög kvalitet samtidigt som man driver branschens frågor. Nu inför semestern, vad bör man tänka på gällande sina däck? – Du ska kolla mönsterdjup och lufttryck, Sköt om dina däck - för bättre säkerhet och ekonomi tipsar Lars Klefborg på Pelles Däck. säger Lars. Vad gäller mönsterdjup säger lagen att det räcker med 1,6 mm men det många inte vet är att däcken börjar bli dåliga redan vid 4 mm. Har du exempelvis 1,6 mm mönsterdjup och kör i 125 km/h har du bara kontakt med vägytan med sex procent av anläggningsytan på ditt däck. Och vad gäller lufttrycket är det bra om man ligger lite över biltillverkarnas rekommendationer för att öka livslängden på däcket och få en bättre bränsleekonomi. Och ska du ut och resa med hela familjen och fullt med bagage är det bra att fylla på med några hekto extra. Men hur mycket luft ska jag ha i mina däck då? – Det bästa är att du frågar oss när du skiftar däck, säger Lars, men en bra tumregel kan vara att om du har 20 tums däck ska du ha 3 kg. Om du har 19 tums däck 2,9 kg o.s.v. Många har ju en husvagn eller sommarbil som står stora delar av åren. Hur ska jag göra för att vårda däcken på dessa fordon? – Det är viktigt att man kommer ihåg att kolla kvaliteten på däcken även på husvagnen, båtkärran och liknande innan man drar iväg, säger Lars. Det bästa är ju att man lyfter upp fordonet under vinterförvaringen så att hjulen svävar fritt men du ska även här ha koll på mönsterdjup och lufttryck innan du drar iväg. Och har du någon avvikelse på ditt däck, som att det tappar tryck, vänta inte, kom till oss direkt. För det finns ju roligare saker att göra på semestern än att stå ut med vägkanten och vänta på bärgning. 04 NOLLTRETTON