Lera 1
Q & Ritningarna gjordes först för hand och fördes
sedan in i ett cad-program. De sex tavlorna har olika mönster. A PROJ EKTFAKTA PROJEKT: Konst i Sundbybergs tunnelbana ENTREPRENÖR: Kalle Fridén Stuck & Bygg AB ARKITEKT/KONSTNÄR: Britta Kleen OMFATTNING: 6 x 48 kvadratmeter ÅRTAL: 2006 – 2012 LERA #3 #2 2014 tt visa konst i tunnelbanan har sina utmaningar. Konstverken utsätts för ett hårt slitage; smuts från tågen, klotter och fukt ställer stora krav på de material som används. Här finns vackra och varierande konstupplevelser i form av skulpturer, mosaiker, målningar, installationer, ristningar och reliefer. Över 150 konstnärer har arbetat med den permanenta konsten och ytterligare några hundra konstnärer har gjort tillfälliga konstinslag. Ylva Berglund arbetar på Stockholms Lokaltrafik, SL, och är ansvarig för konsten i tunnelbanan. – Smutsen är den största boven, järnfilspartiklar från tågen tillsammans med fett smutsar ner. Det är en tuff miljö med ett hårt slitage och därför ställer vi höga krav på att de material som används ska vara så tåliga som möjligt, berättar Ylva. Klinker, kakel och annan keramik samt betong är exempel på material som fungerar bra. Klotter är ett annat ständigt återkommande problem. Det är både dyrt och tidskrävande att klottersanera. Målerier blir dessutom förstörda av saneringen och konstverken måste till slut bytas ut. Det är precis det som har hänt i Sundbybergs tunnelbanestation. Stationen invigdes 1985 och konstnären Lars Kleen hade då utformat stationen som en hyllning till stadens industrihistoria och byggnadstekniska hantverk genom att skulptera olika husfasader från Sundbyberg förr och nu. Michael Söderlundh och Peter Tillberg medverkade med stora väggmålningar. Dessa blev med tiden, trots upprepade renoveringar, så skadade att de var tvungna att ersättas. – Vi fattade beslut om att de nya konstverken skulle vara i klinker, det är ett material som klarar miljön i tunnelbanan på ett bra sätt, det är lätt att hålla rent och står emot den fuktiga miljön. De nya konstverken skulle vara beständiga mot 19