Lera 1
PROJEKT: SUNDBYBERGS TBANA klotter och vandalism
och klara de vibrationer som uppstår när tågen kör. Som ersättningsmaterial valde vi standardplattor i klinker som skulle sättas på plåtar i samma format som de tidigare målningarna – fyra gånger tolv meter, säger Ylva. SL:s konstgrupp gav Lars Kleen i uppdrag att HEDERSOMNÄMNANDE ”Sex konstverk i klinkerplattor” blev nominerad till Stora kakelpriset 2012 och fick ett hedersomnämnande. Britta Kleen, arkitekt och konstnär, utgick från de strukturer som fanns i den övriga konsten i tunnelbanan. komma med förslag på nya skisser. På grund av de krav på mått, klinkerval och konstruktion som fanns från SL:s sida fick arbetet en arkitektonisk och matematisk karaktär, ett tänkande som arkitekten Britta Kleen, hustru till Lars Kleen, behärskar. Hon övertog arbetet och kom med förslag på skisser som fångade upp de strukturer som finns i den övriga konsten i tunnelbanan. – Jag ville skapa mönster av stora ritningar där de mörka fogarna fått forma ”bilden” och där snedskärningar och överlappningar ger en känsla av perspektiv och öppna utblickar, säger Britta Kleen. – Det gällde att försöka hitta ett system, en speciell grammatik. Idén fick jag av den utformning som redan fanns i tunnelbanan och av de konstruktioner som Lasse arbetat med, tillägger Britta. Britta utgick från en mindre modell som Lasse hade byggt som återspegling av en av sina stora konstruktioner. – Jag återskapade den lilla modellen först i ”Att såga alla plattor och få dem exakt rätt på millimetern var en stor utmaning. Både plattor och fogbredder behövde stämma på pricken för att konstverket skulle gå ihop.” KALLE FRIDÉN, PLATTSÄTTARE ritningar som jag sedan översatte till klinkersättningar. Vissa element finns med i alla konstverken men en del nya tillkom i de senare. RITNINGARNA PÅ klinkermönstren gjordes först för hand och fördes sedan in i ett cad-program av arkitekten Dan Engberg, Lars och Brittas son. Några provsättningar utfördes i entreprenören Kalle Fridén Stuck & Bygg AB:s verkstad där systemet testades i praktiken för att därefter genomföras i stor skala. Sättningen krävde millimeterprecision och arbetet var ett komplext och oerhört avancerat pussel. Flera hundra fullskalemallar sågades i mdf-skivor efter vilka klinkerplattorna fick vattenskäras med diamantklinga. Totalt användes U Plattor i färgerna grå, beige, vit och blå ger en lugn färgskala. K AKELFAKTA VÄGG Buchtal, serie Chroma II STANDARDPLATTOR: 25 x 6,25 cm 25 x 50 cm, 10 x 30 cm och 30 x 30 cm STAVAR: 6,25 x 50 cm plattor i åtta olika storlekar och i två tjocklekar ur vilka tillskärningarna gjordes. Grundstorleken på de klinkerplattor som bildar bakgrund i konstverken är 25 x 25 cm. Åtta olika färger användes. Klinkerplattorna sattes på aluminiumplåtar i verkstaden av de två plattsättarna Peter Fridén och Ismo Riipinen utifrån Brittas detaljerade ritningar. Kalle Fridén har arbetat med konstnärliga klinkersättningar för SL:s räkning i närmare 25 år. Detta projekt betraktar han dock som ett av de mest avancerade uppdragen. – Att såga alla plattor och få dem exakt rätt på millimetern var en stor utmaning. Både plattor och fogbredder behövde stämma på pricken för att konstverket skulle gå ihop. Det var också en utmaning att montera plåtarna i själva tunnelbanan. Varje konstverk består av 24 separata plåtar med 12 skruvar i varje plåt. Plåtarna väger 150 kilo styck och de översta skulle monteras sex till sju meter upp i luften. ETT NÄRA SAMARBETE mellan Britta och plattsättarna var en förutsättning för att få det gigantiska pusslet på plats. – Vi lyckades få det mesta rätt från början, säger Kalle. Några plattor blev fel men vi kunde lösa allt efter hand. – Jag gillade att jag hade ett bestämt material att utgå ifrån, säger Britta. Den stora utmaningen var att det var ett så oerhört omfattande arbete, både vad gäller omfång och antal konstverk. Periodvis kändes det som om det nästan inte var genomförbart, men tack vare att vi kunde sprida ut det över några år gick det att slutföra och resultatet blev väldigt lyckat. 20 LERA #3 2014