Svensk Golf 1
– De flesta tester gör de förstås i hemlighet på
sina egna testfaciliteter och kontor. Men det händer att de tar ut dem på banan och alla rykten om hemlighetsmakeri stämmer faktiskt. Det regnar nästan aldrig här men under lanseringsperioder åker bagarnas regnskydd på och även järnklubbor göms under headcovers. Sen tar de fram dem när de är utom synhåll från andra, säger Milligan. HÄR I CARLSBAD, som på många ställen i USA, kör man bil om man ska någonstans. Förutom hurtiga joggare och cyklister är det ingen som rör sig utanför sin bil. Gatorna är breda. En och annan halvtom buss svischar förbi men ingen verkar ha någon större vilja att ta sig fram med kommunala färdmedel. Som när vi stannar för lunch på ett av burgarkedjan In-n-outs hela sju restauranger runt staden. På väg in noterar vi ett 20-tal bilar som står i drive-thru-kön. Inne i restaurangen är det bara vi. Just In-n-out ska för övrigt vara ett populärt tillhåll för de högre cheferna på Callaway, som samlas där för burgare och business-snack. Men i Carlsbad gäller det ändå att vakta tungan utanför hemmakontorets trygga väggar. DET STORA HEMLIGHETSMAKERIET – INGEN I DEN HÄR STADEN pratar affärer ute på stan men vi är inte särskilt oroade för att någon spionerar, säger Tomo Bystedt, utvecklingschef för Taylormades järnklubbor. Vi befinner oss på Taylormades pampiga testfacilitet ”The Kingdom” där företaget med pompa och ståt lanserar sina nya drivers och järnklubbor i M-serien. Mot slutet av varje år hålls normalt en uppsjö lanseringsevent i Carlsbad och när en ny golfklubba presenteras håller tillverkarna sällan igen. Representanter från press runtom i hela golfvärlden samt återförsäljare bjuds in och pumpas fulla med information om de nya tekniska framstegen som legat till grund för den nya modellen. Ledorden är inte sällan längre, rakare och mer förlåtande. Ingenjörerna är taggade till tänderna för att de äntligen får prata om produkterna de fram till nu arbetat på i hemlighet. Att de flesta tillverkare gör framsteg varje år är klart men för att vinna kunderna och kampen mot konkurrenterna gäller det att övertyga. Förr var det tydligare vad de olika företagen fokuserade på och vilka kunder de främst riktade sig till. Nu är de i högre grad inne på samma domäner. Exempelvis gör toppmärket Titleist klubbor för medelgolfare och Cobra som traditionellt riktat sig till just hög- och medelhandicappare har numera ett allt bredare sortiment produkter för låghandicappare. Och eftersom tillverkarna närmat sig varandra har marknadsföringen blivit än viktigare. I ena hörnet av rangen på The Kingdom står världsettan Dustin Johnson och gör sin utprovning av Taylormades nya utrustning. Av kroppsspråket att döma, bollflykten och det kraftfulla ljudet han framkallar i träffen verkar han mer än nöjd. Några veckor senare briljerar han och vinner Tournament of Champions på Hawaii där han kunde släppa på med sin nya M4-driver. Den här rangen är dock lite för kort för den långtslående amerikanen som måste sikta diagonalt mot en hög vall. På andra sidan vallen är det inte långt till Callaways huvudkontor. – Vallen fick vi statlig hjälp att skanna av när George W. Bush var här för sin utprovning, säger Tomo Bystedt. – Han hade slutat som president då men Secret Service var här dagen innan och genomsökte området. De ska inte ha hittat något oroväckande, vad jag vet. Varken för oss eller presidenten. 76 SVENSK GOLF 3–2018 Tomo Bystedt ser flera positiva saker med att alla tillverkare är samlade på samma ställe och att konkurrensen i golfbranschen ökat. – Alla är på tå och att någon annan har ett framgångsrikt år eller klubba ger energi och ökar vår vilja att bräcka dem året därpå. Samtidigt är det bra att vi alla är här för det går alltid att hitta kompetent arbetskraft, säger Tomo Bystedt. DEN TYSTA ÖVERENSKOMMELSEN DET PÅGÅR EN NÄRMAST konstant silly season i Carlsbad där anställda sägs upp och börjar arbeta för en konkurrent. Har en tillverkare ett mindre bra år kanske de måste göra sig av med personal. Det är dock mer regel än undantag att de som får gå, plockas upp av företag som haft ett bättre år och kan expandera. Cobra Puma Golfs marknadschef Jose Miraflor och chef för klubbutvecklingen Tom Olsavsky är två i mängden som bytt arbetsgivare. VÄLKOMMEN I trängseln bland Carlsbads golfföretag gäller det att ha en tydlig entré. Det har Callaway. Och alla andra också. Tidigare har de båda arbetat både för Taylormade och Titleist. – När vi firade Thanksgiving senast satt det gäster från tre olika golfföretag runt bordet. De är några av mina närmaste vänner och vi ser inget konstigt med det. Jag vet vad vi har på gång här, de FOTO OLOF ÅSGÅRD