Över hälſten förlorar jobbet Tillverkningen i Orr
efors flyttar utomlands och mer än hälſten av personalstyrkan blir av med sina jobb. Det blir resultatet av de senaste krisåren. De första åren eſter att New Wave med Torsten Jansson i spetsen tog över Orrefors Kosta Boda 2005 gick man med vinst. Men sedan kom krisår och lågkonjunktur med nedskärningar som följd. – Vi har drabbats hårt av nedgången i ekonomin. Får folk ont om pengar eller blir osäkra på sin framtid drar man in på allt utom hyra, bostad, mat och kläder. Att unna sig glas eller presenter blir man mer försiktig med, säger Jenny Sundqvist, chef för produktutveckling och marknad på Orrefors Kosta Boda. Från början var planen aldrig att New Wave Group sågs som räddningen när han klev in i bolaget, fått de anställda att tro på framtiden. – Det var ju något nytt när Torsten kom in med nya idéer och kapital 2005. Och även om man tyckte att det var lite för bra för att vara sant i början så var det ändå som om hela livet vände när det skulle byggas hotell och outlets och vi skulle ha enorma midsommarfiranden och mc-träffar här i Kosta. Torsten göt in en massa framtidstro i oss, säger Charlotta Kjellander som sitter och målar Kjell Engmans konstglas i en ljus ateljé på glasbruket. I dag tycks alla anställda ha förlorat den tron. EFTER BESKEDET BESLÖT facken på de tre glasbruken att förhandla gemensamt med ledningen, för att försöka övertyga den om att behålla produktionen i Orrefors. Utan den såg man inte heller någon framtid för Kosta. – I Orrefors finns den modernaste maskinen för produktion av glas i Europa. Så vi la fram rationaliseringsförslag för att kunna behålla den tekniken inom bolaget. Om man kör maskinen med full beläggning kan man tjäna oerhörda pengar och då hade man inte behövt lägga någon produktion i utlandet. Men ledningen tyckte ändå det var bäst att vara mer skära ned och outsourca tillverkning. Men med stora förluster i bagaget var höstens beslut att omstrukturera bolaget inte överraskande. Tillverkningen i Orrefors flyttar utomlands, mer än hälſten av personalstyrkan blir av med sina jobb. – Vart vi flyttar är under utredning. Men det finns inte så många som håller den kvalitet vi vill ha. Spelarna som är med finns i Tyskland, Slovenien, Turkiet och Thailand, säger Jenny Sundqvist som poängterar att varumärkena och designen kommer att finnas kvar. I Kosta fortsätter glasblåsningen och tillverkningen av konstglas som tidigare. – Vi hoppas att de åtgärder vi vidtagit kommer att räcka. Varslen i oktober var häſtiga. EN HALV MILJARD KRONOR sägs New Wave ha varit tvungna att stoppa in för att hålla bolaget på fötter. Från en del håll har det framförts att ägarna borde ha vidtagit åtgärder mycket tidigare. Jenny Sundqvist vill inte kommentera siffran, men bekräſtar att det handlar om stora summor. – Man kan alltid spekulera i att det borde gjorts tidigare, den synpunkten har framförts från investerare och ekonomiska analytiker. Det är lätt att vara eſterklok. Men det är sant att New Wave har lagt ned mycket pengar. Man kan inte bedriva ett aktiebolag som förlorar pengar år eſter år. VAD ÄR DET DÅ som väntar Glasriket och Orrefors Kosta Boda, ett företag som på cirka tio år gjort sig av med uppemot 90 procent av sina anställda? Torsten Jansson, som började sin företagarbana med att trycka T-tröjor hemma i källaren, tycks hämta inspiration från textilindustrin. Till Expressen sa han för några månader sedan att Borås ”är ett jättecentrum för teko. Nu hoppas jag att vi på samma sätt kan ta till vara kunskaperna om design och glas här och vara ett centrum för glas även om produktionen kommer att vara begränsad”. Kanske är det sant. I bästa fall köper kunderna Orrefors Kosta Bodas produkter för att de gillar designen, inte på grund av att de tillverkas i Småland. // FOTNOT: TORSTEN JANSSON HAR AVBÖJT ATT INVJUAS AV KOLLEGA. 4–13 KOLLEGA 33