Svensk Golf 1
NYGAMMAL Oskar Åsgård tar över rodret på Svensk G
olf. FOTO MICKAEL TANNUS HEJ D Å ! ”Tidningen har en viktig roll när det gäller att suga in nya golfare djupare in i spelet. Det lovar jag att påminna mig själv om.” – Att på heltid få jobba med att skildra världens bästa sport är ett väldigt häftigt uppdrag. Jag har stor respekt för vad varumärket Svensk Golf står för i Golfsverige. När jag började spela golf lärde jag mig mycket om spelet genom att läsa varje nummer och vet att många har en liknande relation till tidningen. Den är omtyckt och jag vet att många läser den så fort den trillar ner i brevlådan. Du var tidigare chefredaktör för Golf Digest. Vilken är skillnaden mot att göra Svensk Golf istället? – Den största skillnaden är sammansättningen av läsekretsen. Golf Digest talar till en mer nischad grupp golfare, som överlag är något nördigare, medan Svensk Golf skriver för hela Golfsverige, där såklart även nördarna ingår. Det är en intressant utmaning att ta fram en innehållsmix som kan tilltala läsare med väldigt olika intressen och kunskap om spelet. På vilket sätt kommer läsarna att märka att du har blivit chefredaktör? – Kretsen som jag tror är tuffast att nå i dag är de yngre åldersgrupperna. Det är många som slåss om deras uppmärksamhet, men jag hoppas att jag kan bidra till att göra tidningen mer tillgänglig för den klicken läsare. Dessutom är det många nya golfare som börjar med golf i dag och jag tror att tidningen har en viktig roll när det gäller att suga in de här spelarna djupare in i golfen. Det lovar jag att påminna mig själv om. Kan du bjuda på några konkreta nyheter redan nu? – Absolut, från och med nästa nummer kommer ni att få möta en ny krönikör i Svensk Golf i form av Sophie Gustafson. Hon är en av våra mest meriterade damspelare genom tiderna, vars insikter och upplevelser jag själv tycker ska bli väldigt spännande att få ta del av. Vilken är din relation till golfen? – Ständigt nyfiken. Jag letar fortfarande efter nya svingtankar och gillar att lära mig mer om allt från sulslipningar på wedgar till att läsa om Harry Colt. Trots all den tid jag ägnat åt att spela, träna, glädjas och så ofta också frustreras av den här sporten blir jag inte mätt. Med många andra sporter och hobbyer upplever jag att en viss mättnad inträder efter ett tag. Så känner jag inte med golf. Det är läckert. Tidningsbranschen har tuffa tider. Hur ser du på Svensk Golfs framtid? – Absolut, det är tuffa tider för många. Men jag är hoppfull inför framtiden eftersom tidningen står på en stabil grund. Det är fortsatt en av landets största tidskrifter och räckvidden ökade ifjol enligt Orvestos mätning. Precis som jag själv är många golfare väldigt nyfikna av sig och så länge det består finns det ett redaktionellt utrymme för Svensk Golf att fylla. Med vår starka och uppskattade eventverksamhet är Svensk Golf också mycket mer än bara en tidning i dag och det går att utveckla vidare. Bergman: ”Det har varit en fantastisk tid” Tobias Bergman lämnar sin chefredaktörsroll på Svensk Golf för att bli kommunikationschef för golfdetaljisten Dormy. Varför slutar du? – Tio år som chefredaktör känns alldeles lagom och jag var sugen på att hitta på något nytt. Det är ett jobb där det gäller att vara kreativ och idérik och därför tror jag också att det är bra för produkten med en ny ledning. Men det har varit en fantastisk tid. Vad är du mest nöjd med att ha uträttat? – Jag tycker att vi har lyckats utveckla både varumärke och produkt, under en komplex och krävande tid där medielandskapet har förändrats kraftigt. Vi gör en uppskattad och populär tidning som går bra ekonomiskt. Men utöver det är Svensk Golf i dag så mycket mer. Vi har en levande webb, en omfattande eventverksamhet och genomför också massor av läsaraktiviteter. Vad kommer du att minnas mest? BYE, BYE BERGMAN Lämnar efter tio år som chefredaktör. FOTO JANN LIPKA – Alla människor jag har mött ute i Golfsverige. De har skapat minnen för livet. Men framförallt de proffsiga medarbetare som jag har haft med mig på resan. Det känns egentligen fel att plocka ut några enskilda, men jag tillåter mig ändå att göra det. Jag har jobbat väldigt tätt intill våra skickliga formansvariga, som under min tid har varit Elin B Hedberg och Johan Sundqvist. De är oerhört viktiga lagspelare och har sällan fått några rubriker, utan satt dem själva. Hur kommer du att följa golfen i fortsättningen? – Lika nära som förr, eftersom mitt nya jobb kräver det. Jag har också testat att kommentera lite golf i tv och gillade det så det kan det möjligen bli mer av, men det är också ett uppdrag som jag har stor respekt för. Sedan blir det ju väldigt mycket mer spännande att hålla sig uppdaterad via Svensk Golf i framtiden, när man inte längre är med i själva produktionen. www. sr ixoneurope.com