Tidningen Energi 1
Kompetens Erika Dahlin på Statkraft är nu drift-
och underhållsplanerare i vindparkerna Stamåsen och Ögonfägnaden. Pontus Einarsen, processkemiingenjör på Mälarenergi, berättar i kampanjen om sin lite krokiga väg in i energibranschen. Erika och Pontus ska locka fler unga till branschen KAMPANJ Arbetsgivarna ropar efter ny arbetskraft och nio av tio får jobb efter examen – men ändå har energibranschen svårt att hitta rätt kompetens. En ny kampanj ska locka fler till de utbildningar som finns på yrkeshögskolorna runt om i landet. Neval Bilici är vikarierande ansvarig för att driva kompetensförsörjningsfrågorna på Energiföretagen Sverige. Hon hoppas mycket på kampanjen: – Vi vet att vissa utbildningar på yrkeshögskolan, framför allt inom elkraft och driftteknik, har haft lågt söktryck och det har varit svårt att fylla platserna. Nu vill vi göra dem mer attraktiva och kampanjen kommer att följas av fler långsiktiga satsningar. Fler platser Förra året beviljade Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) cirka 45 procent fler utbildningsplatser på Yrkeshögskolan jämfört med tidigare. Detta var den högsta beviljandegraden någonsin. Energiföretagen Sverige hade tidigare aktivt diskuterat med MYH för att säkerställa att branschens 70 NR 4 2019 TIDNINGEN ENERGI samhällsviktiga utbildningar erbjuds kontinuerligt. Denna dialog bar frukt – energiutbildningar blev ett av de områden som ökade mest. – När utbildningsplatserna äntligen motsvarar branschens efterfrågan behövde vi göra något för att fylla dessa platser, och därför lanseras kampanjen, säger Neval Bilici. Unga berättar I sociala medier sprids nu korta filmer, med starkt och direkt tilltal. På webbplatsen www.energijobb.se berättar till exempel Pontus Einarsen och Erika Dahlin, båda 27 år gamla, personligt om sin väg in i yrket och här finns också aktuella utbildningar listade. Kampanjen riktar sig till personer i åldrarna 20–35 år som står i startgroparna att välja utbildning. – Men energibranschen ska vara för alla och du behövs oavsett vem du är. Vi hoppas givetvis kunna nå ut till en bred grupp, säger Neval Bilici, som gläds över att satsningen redan har fått bra respons. – Intresset har varit stort Neval Bilici driver kompetensförsörjningsfrågorna på Energiföretagen Sverige. Vill du vara med och sprida kampanjen? Kampanjen går digitalt på Facebook och Instagram. Gör så här: 1 Gå in på www.energijobb. se och dela filmen i dina/ditt företags kanaler 2 Skriv några rader om varför energibranschen är världens bästa bransch 3 Uppmana att läsa mer på www.energijobb.se och vi har fått bra spridning. Det tycker vi är jättekul! Det ska bli intressant att se om antalet sökanden till utbildningsplatserna verkligen ökar. Topp tre Varför tycker du att man ska satsa på energibranschen? – Det är superspännande här! Även i år hamnar vi topp tre i Nyckeltalsinstitutets mätning över attraktiva arbetsgivare, och vi kan erbjuda det som unga efterfrågar – till exempel hög andel tillsvidareanställningar, god arbetsmiljö och lika karriärmöjligheter för män och kvinnor. Det är få branscher som har så stor möjlighet att påverka livet för så många människor, både här och nu och på vår resa mot en mer hållbar framtid. MALIN AGE