KIA STORY 1
BILSALONGEN I FRANKFURT Nya Optima en riktig godb
it DET ÄR INGEN TVEKAN – de långa smäckra dragen i fjärde generationens Optima är definitivt hämtade från den coola konceptbilen Sportspace. Det mesta är nytt med nya Optima, den är längre, bredare och högre än sin föregångare. Interiören är rymligare och bagageutrymmet större. Interiört är den uppdaterad med bland annat en mer centralt placerad åttatums pekskärm med all möjlig infotainment man kan önska sig, och en väldigt cool sportratt. Precis som med Sportage har utvecklingsteamet jobbat grundligt för att reducera buller och vibrationer i högre grad. Optima har förstås ett mycket starkt säkerhetspaket som nu också utökats med det avancerade autobromssystemet i kombination med farthållaren som justerar avståndet till bilen framför. Det ingår också filövervakning, dödavinkelkamera och varning för bakomvarande fordon. Denna version introduceras under första kvartalet 2016 med en 1,7 liter CRDi-motor på 141 hk. GT-versionen av Optima är verkligen en godbit med den distinkta bakdelen. Nya Optima matchas av en 2-liters T-GDI-motor och lanseras på europeiska marknader i slutet av 2016. Nu väntar vi bara på att Optima ska bli kombi också. Kanske med 250 hk till bilsalongen i Genève våren 2016? Kias autobromssystem DET HAR VARIT efterlängtat och nu är det äntligen här – autobromssystemet som ska sitta i de flesta av Kias modeller och börjar i de nylanserade Sportage och Optima. Enligt Kia är systemet ”unikt” och erbjuder både kortdistansradar och radar med längre räckvidd. Det innebär att även bilar och fotgängare som är på längre avstånd kan upptäckas och det vid högre hastigheter än normalt. En smart fartkontroll som håller koll på och justerar avståndet till bilarna framför är integrerat med autobromsen. Autobromsen hjälper föraren att undvika eller mildra konsekvenserna av krockar i upp till 50 kilometer i timmen. Systemet innebär också att fotgängare kan upptäckas i upp till 60 kilometer i timmen. – Det unika jämfört med konkurrenternas system är att det är radarbaserat. Radarn sköter både autobromsen och den smarta farthållaren, berättar Mauritz Larsson, produktchef hos Kia i Sverige, som själv hunnit testa ”smart cruise control” och tycker att den fungerar utmärkt. 10 KIASTORY 2/2015 Snålare motorer TRENDEN I EUROPA är mindre motorer och lägre förbrukning – samtidigt vill bilköparna gärna ha fordon som är snygga och ser lite sportiga ut. Helst då i storleksklassen C-segmentet eller den så kallade golfklassen där kompakta men rymliga bilar inryms. Kia presenterade sin variant av snålmotor på bilsalongen i Frankfurt. En trecylindrig direktinsprutad enliters turbomotor – den första i en serie av snålare motorer från den koreanske biltillverkaren. Motorn kommer att sitta i uppgraderade Kia cee’d under våren nästa år, och då går den förstås att köpa i Sverige. – Det här kommer att kombinera ett sportigt utseende på bilen med snål och miljövänlig körning. Vi tror att det tänket kommer att tilltala en yngre målgrupp, de som vill ha en snygg bil med låg förbrukning, säger Mauritz Larsson, produktchef hos Kia Sverige.