KIA STORY 1
Nästan original Det råder förvirring kring begrep
pet originaldel. Det kan vara en reservdel som är identisk med den ursprungliga. Eller en som bara är någorlunda lika. TEXT PER WESTERGÅRD ORDET ORIGINALDEL har med åren gått från att betyda en del som är exakt likadan som den som satt i bilen när den en gång rullade ut från fabriken till att vara något som i bästa fall är lika bra, men som också kan vara rent ut sagt usel. EU har reglerat vad som krävs för att en reservdel ska få kallas original. Det viktigaste kravet är att den är tillverkad enligt biltillverkarens egna specifikationer och att den helst bör komma från samma produktionslinje som den ursprungliga delen. I reglerna står även att tillverkare av ”originaldelar” ska kunna intyga att produkten håller en fullgod kvalitet. Men det finns inget fristående organ som kontrollerar och godkänner reservdelar och därför har vi som kunder ingen aning om vad det är vi köper. Visst finns det reservdelar hos de fristående reservdelskedjorna som håller hög kvalitet. Tyvärr finns det inga garantier att det gäller hela deras sortiment. En rad olika tester har nämligen visat att det är stor risk att du kommer hem med en del som inte håller måttet. Köp av icke originaldelar är helt enkelt ett lotteri där några drar en vinstlott medan andra kommer att upptäcka att de har dragit en nitlott. ENDA SÄTTET ATT vara säker på att du får rätt produkt med rätt kvalitet är att köpa dina reservdelar hos en verkstad som är auktoriserad på just ditt bilmärke. Det ger dig dessutom dubbel trygghet eftersom bilens alla garantier fortsätter att gälla. – Väljer du i stället en del som inte klarar våra specifikationer kan vi tyvärr inte lova att du får ersättning om den undermåliga delen senare orsakar ett nytt fel, säger Mattias Ericsson, reservdelschef på Kia Motors. Kia har låtit undersöka oljefilter, kupéluftfilter och bromsbelägg som säljs av oberoende leverantörer. Delarna har både sågats itu för att undersöka deras grundläggande konstruktion och testats under normala förhållanden i bilar. Oftast såg delarna till det yttre exakt likadana ut som Kias egna men testerna visade att många av dem antingen hade en enklare eller bristfällig konstruktion. – Många av de filter vi undersökte hade betydligt kortare serviceintervall än vad bilen har. Även bromsbelägg har visat sig vara av mycket varierande kvalitet. När Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm undersökte slitstyrkan från olika fristående tillverkare fick testerna i flera fall avslutas i förtid eftersom allt slitmaterial var borta medan biltillverkarens originalbelägg bara var halvslitna. – Även vid köp av andra tillbehör är det klokt att välja original. Det räcker inte att de i sig är av god kvalitet, de måste även fungera ihop med just din bil. Därför är alla våra originaltillbehör utprovade tillsammans med våra bilar, säger Mattias Ericsson. 45 KIASTORY 2/2015