Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11 fall vara försiktiga. Det är a
nnars lätt att hamna i konflikt med St Andrews, säger Bengt Lorichs. Är det genom en aktiv försäljning man hittar reklamköparna eller kommer dom av eget intresse? - Både och, säger Lorichs. När det gäller Sponsorcupen är det fråga om en betydan- de försäljningsinsats. Däremot har några av våra större reklamköpare, typ Colgate, Aer Lingus, VingGolf, Saab och Flygt, självmant kommit och köpt sina resp evenemang. K Var gör sponsorernas pengar störst nytta? Är det på elitgolf, ungdom, bredd eller vad? • - Glädjande nog har golfens sponsorer inte enbart koncentrerat sig på eliten, vilket ligger närmast till hands. Just det faktum att golf är en sport för alla kategorier har vi lyckats få stöd till skol- och ungdomsgolf (Aer Lingus och Colgate), till motionssidan (Ving) såväl som till eliten (Saab, Flygt, Brunik och Jockey t ex). En jämn och bra fördelning, säger Lorichs. Nu är det långt ifrån några fantasibelopp det handlar om när det gäller golf. Om man borträknar annonser i Svensk Golf är det runt en halv miljon kronor som SGF:s re- klamköpare årligen satsar. Då har givetvis inte SEO räknats med, inte heller SPGA- delen. Denna halvmiljon är småpengar om de ställs i jämförelse med de enorma belopp som dagligen pumpas in i våra arenaidrot- ter. Seriesystem till salu Om Bengt Lorichs inte vore SGF:s för- bundssekreterare, utan en företagare med väl tilltaget reklamkonto och en ambition att satsa på golfen - var skulle han då lägga pengarna? - Om det vore ett stort företag med in- tresse över hela riket skulle jag köpa hela det allsvenska seriesystemet, säger Lorichs. - Denna lagtävling blev en succé redan under sitt första år och kommer att stiga ytterligare i popularitet för varje år. Här sam- las, i Elitserien och div II, all landets manliga amatörelit under två helger på sammanlagt 10 banor runt om i landet. Tävlingen har riksintresse och matchas hårt i lokalpress på varje ställe. - Även om reklamrättigheterna till hela seriesystemet skulle kosta runt en halv mil- jon tror jag det vore en bra satsning, slutar Bengt Lorichs. JÖRGEN OHLSON kommersialisering. D - Golf. säger Egon Håkansson och tar sig en kort funderare. Kanske inte perfekt men ganska bra. Det är inte spelet som sådant Håkansson kommenterar, även om han när som helst tänker ta sig samman och börja spela. Nej, »ganska bra» står för möjligheterna att göra • affärer pa sporten. Att sälja golfen, kort sagt. I Sverige. Tro nu inte att Egon är helt borta när det gäller golf. Han är faktiskt i hög grad invol- verad i Colgate Cup. Ja, Colgate-Palmolive blev min första kund när jag öppnade firman, säger han. Colgate Cup är en bra och tacksam tävling, både för Colgate och Golfförbundet. Det är tack vare ett brinnande intresse för idrott, eller rättare basket, som Egon Hå- kansson kunde lämna katedern och via Alvik och Basketförbundet dyka upp som egen i. företagare. • Men han sysslar i dag inte bara med idrott. Det sportsliga omfattar ungefär en tredjedel av firmans omsättning. 15 special- förbund står i dag som kunder hos Håkans- son. De stora »klippen» Som många säkert känner till är det i idrottssammanhang som Egon gjort sina stora »klipp»» under åren. Han var mannen Som introducerade leasingbil-systemet för idrottsmännen och kom på idén med före- tagssponsade matchannonser. Och vem minns inte den klassiska Mini Basket Cup-finalen på Johanneshov för någ- ra år sedan med kung Carl-Gustav som he- dersgäst och 10.000 ungdomar som med handklappningar tog upp en hejaramsa för »K-U-N-G-E-N». Så var det förstås det här med Olympia- travet. - Ja, det är en stor grej man gärna minns, säger Egon. Tyvärr fick jag en del negativ press i samband med Olympiatra- vet, vilket jag tror bottnar i att folk i Sverige inte vet vad PR är. Men Egon vet, något som han inte för- söker dölja. Han jobbar med USA som före- bild, studerar ständigt den amerikanska marknaden. Är idrotten en bra affär för företagen i Sverige? - Ja, definitivt. Idrotten har, sedan TV på allvar kom in i bilden under 60-talet, blivit ett klart vettigt mediakomplement. Samti- digt som idrotten får välbehövliga medel för att hålla sig flytande når i allmänhet reklam- köparna sitt syfte. Så det är inte av ren välvilja det från företagens sida satsas pengar i olika idrotts- liga sammanhang? - Nej, självklart måste det bakom varje satsning finnas ett reklamvärde som är värt priset. Som jag ser det vore det direkt oan- svarigt av en företagsledare att skänka bort pengar och inte få någonting tillbaka. Vad skulle de anställda säga om ett sådant tillvä- gagångssätt i dessa MBL-tider? - Målet måste vara att via en förståndig reklam skapa ett starkare företag för de an- ställdas bästa. Om återbäringen är dålig måste företagsledningen tänka sig för och hitta andra vägar för sitt budskap. »TV betyder allt» Rent allmänt - säljer sig idrotten för bil- ligt? - Nej, branschen håller på att stabili- seras nu, säger Egon. Det har funnits, och finns, många okunniga människor som för- sökt hoppa på under dessa hektiska år och det är ingen tvekan om att det gjorts galna affärer åt båda håll. Men jag tror att man börjar komma rätt i pris nu. Vad är en »bra» sport för dig? - TV betyder nästan allt. Just därför är golfen i Sverige än så länge inte den per- fekta sponsorsporten. Visserligen visas ibland fina amerikanska golffilmer men det är en bit kvar tills dess folk i stugorna vet vad birdie och eagle är. Så vi är tillbaka till det eviga problemet med en internationell svensk golfstjärna? - Delvis, men kanske mer de tydligen helt nippriga amatörbestämmelser golfen dras med. Gör som tennisen och öppna dörrarna mellan proffs och amatörer, men gör det fort! Detta är som bekant lättare sagt än gjort och frågan är om ens Håkansson skulle kla- ra det om han så vore »utrikesminister»! SGF. Det kanske t o m är svårare än att få till stånd en gigantisk baskethall på taket till Stockholms Central. - Vi får i TV-snacket inte glömma att golfen har andra förtjänster när det gäller sponsorsidan, slutar Egon Håkansson. Den är som sagt »ganska bra». JÖRGEN OHLSON SVENSK GOLF • 3/1980 11 PR-mannens syn på golfen: Bra-men inte perfekt Vad Egon Håkansson (bilden) inte vet om kopplingen idrott/pengar är sannolikt inte värt att veta. Egon är historieläraren som i syfte att få Alviks basketekonomi på fötter blev något av stilbildare när det gällde för idrotten att »ta» företagen. Via Basketförbundet har Egon nu hamnat i en Djurgårdsvilla där han har egen PR-firma med sju anställda. Egon ger i den här artikeln sin syn på idrottens
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112