Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17 Vad betyder det för småföretag
att synas i TV? D Monopolföretaget Sveriges Radio, el- ler vad det väljer att kalla sig, är fritt från reklam. Detta är bestämt och sagt. Vad tittaren än ser i form av skyltar och and- ra meddelanden, är illusioner. Det exi- sterar inga annonser utmed hockeyare- nor eller fotbollsplaner. De skidor, som Stenmark och Wass- berg håller som tandpetare under alla intervjuer, saknar namn och igenkän- ning. Så är det sagt och bestämt. Väl- signa de enfaldiga, ity att de begripa inget. Kejsaren hade i själva verket kläder på sig. Det lilla barnet såg fel. Tänka sig! De regler och förordningar, som våra styrande ålagt TV-bolaget att följa är omöjliga att följa. Man kan då fråga sig om det brister i vilja eller skicklighet hos de anställda inom TV. Man kan samtidigt fråga sig om vi har bra regler och förord- ningar, som är möjliga att följa. Jag fäs- ter mig vid det senare. Jag tror att situa- tionen kan liknas vid den gången då jag försökte köra en skottkärra full med löv till komposten. Det blåste styva vindar den dagen. Jag borde ha väntat tills det mojnat. Reklamen nödvändig Idrotten i stort klarar sig inte utan pri- vata sponsorer, liktydigt med ett reklam- engagemang. För en sponsor vill ju helst ha något tillbaks av idrotten. Filantropen finns inte längre kvar i vårt samhälle, särskilt inte nu när avdragsmöjlighe- terna försvårats, för att i vissa fall ha eliminerats fullkomligt. Exponering i TV har tyvärr, och många gånger helt i onödan, fått alltför stor betydelse. Jag har träffat åtskilliga små sponsorer på olika idrottstävlingar, som inte önskat annat än att se sina företags- namn i TV. Jag har då undrat vad nytta det kan ha haft i fall Mobergs Skor i Vetlanda, Lisas och Lottas Sybehörsaffär i Långed eller andra hade synts en sekund i TV. Detta kan knappast öka omsättningen. Men så är det. De flesta vill vara med i TV. TV får inte ha med någon. Detta är ett problem. Det finns ett antal regler och riktlinjer för reklamplatser på de stora idrottsare- norna. Dessa är fasta annonser, nödvän- diga för arenans finansiering och sålda utan direkt tanke på TV. Så är det skrivet, men självklart tänker alla på TV i alla fall. Det finns dessutom en regel som säger att den utannonserade varan skall säljas i det land där skylten står placerad. Ett svenskt bastuföretag har en stor mark- nad i England och syns därför på många fotbollsplaner under Tipsextra. Man får däremot inte sälja reklam- platser speciellt med hänsyn till en TV- sändning. Man får aldrig hänvisa till att TV kommer att sända. TV får överhuvud inte blandas in. Då är de ansvariga inom detta företag tvingade att dra sig ur. Det kan gälla en stor sändning eller ren ny- hetsbevakning. Då tvekade TV Ett exempel på detta var golfens jubi- leumsmatch mellan Ballesteros och Clark på Drottningholm. För att underlät- ta försäljningen av reklam hade någon utlovat exponering i TV:s sportsänd- ningar. TV-sporten övervägde i det läng- sta att låta evenemanget passera utan uppföljning. Under inspelningen var vi sedan extra noggranna att inte visa nå- gon form av reklam. Detta är mycket svårt, för det finns reklam på klubbor, bagar, bollar, tröjor, flaggor, publik etc. Ibland är det omöjligt att undvika. Ibland är det fånigt att ens försöka. Inte ens den mest oansenliga idrottstävling saknar dekaler, märken och sponsor för nummerlapparna. Ett anant exempel på reklam är nam- net på en tävling. När Volvo Open star- tades hette tävlingen så. Nu heter den Scandinavian Open och kallas SEO. Allt i sin ordning. Men Grundig Cup heter »årets första elitmönstring på Flom- men», Colgate Cup heter Colgate Cup och Dagbladsstafetten kallas just så. Även för namn på tävlingar finns re- kommendationer, som är närmast omöj- liga att följa konsekvent. Tidningarna brukar vara toleranta inför denna typ av förtäckt reklam, särskilt lokalpress. Men radio och TV är skyldiga att vara restrikti- va. Vad kallar man då en tävling, som Volvo Open? »Segrare i den tävling, värd 300.000 kronor, som anordnas av ett bilföretag i väst-Sverige, blev George Burns, USA.» Lita på omdömet Det hela kan få löjliga följder. Det gäl- ler här, precis som i det riktiga livet, att använda sitt förstånd. Det goda omdö- met är troligen den bästa regleraren. Man gör också-klokt i att inte moralisera. Reklam är varken fint eller fel. Det kan vara fult, men det är inget man kan värdera i förhållande till det goda eller onda. Vi har reklam, det är svårigheten. En som inte riktigt visste hur han skul- le ha det, var segraren i ett stort skidlopp för några år sedan. Han insisterade på att sitta i en mycket het TV-studio med mössan djupt neddragen över ögonen. Det såg mycket egendomligt ut och sän- des inte. • Upsala Golfklubb inbjuder till SLOTTSPOKALEN Tävlingen spelas från gul tee utan handicap och är öppen för manliga amatörer med max hcp 4. Startavgift 50:-. Ingen greenfee för tävlande 14-16 maj- Anmälan innehållande namn, hcp och hemma- klubb ska vara UGK tillhanda senast sön 11 maj klockan 18.00 under adress: Upsala Golfklubb, Slottspokalen, Box 12 015, 750 12 Uppsala. Telefonanmälan 018/ 46 12 70. Vid överanmälan sker gallring bland dem med högst hcp. Cadbury-Slotts vandringspris 72 håls slagtävling för herrar 17-18 maj 1980 SVENSK GOLF • 3/1980 17 GÖRAN ZACHRISSON Till söndagens spel går de 45 bästa (samt alla som delar 45 plats). Stort och attraktivt prisbord. Segraren får förutom en inteckning i vandringspriset en miniatyrkopia av Slotts- pokalen + en resecheck (värd 2 000 kr) hos Vingresor/ Club 33 i Uppsala. Besked om speltider lämnas per telefon 018/46 25 80 från och med 14 maj. På Hotell Uplandia bor du i dubbelrum med bad inkl frukost för 85 kr (enkelrum 115 kr). Telefon 018-10 21 60.
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112