Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24 Christer Lindberg, SPGA:s kans
lichef: - Reklampengar måste komma sporten till godo D Kampen om reklamköparna i idrotts-Sve- rige är stenhård. En strid som också svensk golfsport på senare år ansett sig vara tving- ad att kasta sig med i. Den allt bredare verksamheten kostar pengar - mycket pengar. Grovt sett skulle man kunna säga att gol- fen har fyra stora intressegrupperingar som tagit på sig rollen som reklamsäljare. Svens- ka Golfförbundet, klubbarna ute i landet, Svenska PGA och Sven Tumba med hans företag SEO försöker få sin bit av kakan. Svenska PGA är en liten organisation som ska ta till vara sina medlemmars - våra pron - intressen. SPGA:s budget snurrar på cirka 500.000 kronor brutto och drygt 200.000 netto. Intäkterna tar organisationen huvudsakli- gen in från tre håll: 1/3 av nettobudgeten täcks med de pengar man får in från den reklam från organisationen för första gång- en centralt sålt för landets shopar, 1/3 kom- mer från SPGA:s tävling ProAm-Sverige och 1/3 tas in genom medlemsavgifter. - Grundtanken är att de pengar vi får in från reklamköparna direkt ska komma våra medlemmar tillgodo i olika former, säger Christer Lindberg, kanslichef i SPGA. - Det är mycket viktigt, att de reklam- pengar som på olika sätt kan tas ut ur golfen på något sätt också kommer sporten till- godo, fortsätter Christer Lindberg. - Vi måste vara oerhört restriktiva, då vi resonerar om att ta in reklamköpare i spor- ten. Sådana krafter och agenter som vi inte kan kontrollera, måste vi helt enkelt motar- beta, så att de inte får chansen att »profi- tera» på sporten. - Men går det att få vettiga samarbetsav- tal ska vår organisation givetvis ta hjälp av externa säljarkrafter. Den möjligheten har också våra medlemmar på det lokala planet, slår Lindberg fast. Fyra huvudsponsorer SPGA har alltså i år fått klart med tre stora svenska företag som ska vara med och eko- nomiskt stödja organisationen. SAS, Peu- geot och Eurohus har köpt reklam i landets shopar. Vidare har SAAB-Scania via Scaniadivi- sionen i Södertälje tagit på sig en stor del, då det gäller att få ihop pengar till SPGA:s största tävling, SPGA-mästerskapet. Scania blir huvudsponsor för mästerska- pet och ställer upp i tre år. Scanias pengar plus de intäkter som tävlingskommittén säljer in och den reklam som medlemmarna säljer lokalt till tävlingen skall i år ge en omsättning på cirka 130.000 kronor. - Vi har gjort en paketlösning med SPGA. Vart tredje år är det bestämt att mäs- terskapet ska spelas i Södertälje och den här sponsningen ska i första hand ses som en lokal sponsning av Södertälje GK, kommen- terar Kaj Sandell, chef för Scanias informa- tionsavdelning. - Den här verksamheten tillsammans med SPGA är en del i den kommunkontakt och den good will vi vill skapa på de platser där vårt företag är etablerat. - Genom ett fint arrangemang och bra golf vill vi stötta sporten lokalt. SPGA:s medlemmar hjälper oss med det. Dom hjäl- per oss och Södertälje GK och Scania hjäl- per dom. - Det här samarbetet är ju nytt och det finns kanske möjlighet att bygga vidare på det ytterligare. Givetvis ställer vårt företag de naturliga resurser som vi har till arrange- mangets förfogande, då för att göra detta så attraktivt som möjligt, menar Kaj Sandell. Samregi Ett gott samarbete mellan Scania och SPGA som i framtiden kan bära stor frukt. - SPGA-mästerskapet marknadsförs och säljs av vår egen organisation. Den övriga tävlingsverksamheten som erbjuds våra medlemmar säljs av externa krafter, typ American Express Open och Helsingborg Open. Och det är vi tacksamma för, kom- menterar Christer Lindberg. En inkomstkälla för SPGA är alltså dess riksomfattande tävling ProAm-Sverige. I år körs den tävlingen i samregi med SGF:s Sponsorcupen. Ett på redan många punkter etablerat samarbete mellan SGF och SPGA har ytterligare fördjupats i och med detta samarbete. Nu alltså på tävlingssidan. ANDERS NORDLUND Nytt samarbetsavtal mellan SPGA och SGF D Banden mellan Svenska Golfförbun- det och Svenska PGA blir allt starkare. I fjol var de båda organisationerna konkurrenter, SGF hade Jubileumsgol- fen och prona ProAm-Sverige. I år har parterna tecknat ett samarbetsavtal som går ut på att Sponsorcupen och ProAm- Sverige ska gå hand i hand. - Vi vänder oss till två olika målgrup- per, säger Gustav Schelin, SGF-ansvarig för Sponsorcupen. ProAm-Sverige riktar sig till den vanliga golfaren medan Sponsorcupen är till för företagen. Samarbetet kommer att fungera så att prona hjälper till att sälja Sponsorcupen i sina shoppar samtidigt som SGF ställer sina resurser till förfogande för att stötta ProAm-Sverige. En gemensam affisch tas fram och de båda organisationerna delar den vinst som överstiger budgete- rat överskott i resp tävling. Vinsten går för SGF:s del till elitgolfen medan SPGA satsar överskottet på ut- bildning av föreningens medlemmar. • Pool ger golfen pengar? G För några år sedan gjordes ett förs försök att i enklare former skapa en golfpo i Sverige. Samtliga agenter som leverer golfutrustning ställde upp. Landslagssp larna försågs med utrustning - till låns t år. Inga pengar gick till Svenska Golfförbu. det. Efter ett år fick försöket läggas ned.Para grafryttarna på St. Andrews och i EGA has rackat ned på poolen. Den var inte före» med amatörbestämmelserna. Tack vare ett mycket förtjänstfullt arbe- EGA lyckades krafter i Svenska Golfförbu. det ändra på dessa bestämmelser. Idag existerar ingen fastare golfpoo, ma alla våra landslagsspelare och många and elitspelare är mer eller mindre fast knutt till olika agenter och spelar på deras utrus ning. Finns det tankar och ambitioner att i veckla denna verksamhet och kanske skap en golf pool typ de pooler som andra for bund har? Frågan går vidare till förbunds sekreterare Bengt Lorichs. - Personligen, jag talar inte för någa officiell policy för SGF, tror jag att vi i sedan biten utrustning lyfts bort från f bundets kommersiella verksamhet skas över pool-idén igen. - Sporten kräver avancerad utrustning både i själva spelet och på bansidan.Go förbundet skulle kunna fungera som någa form av konsumentråd och på så vis v tester bara ge sanktion åt försäljning godkända varor. Vi sätter vårt märke p atiklarna och får på detta sätt in pengar ti vår verksamhet. - I poolen, eller om det blir en parallella ganisation, kan vi skapa en stödgrupp-st vi kalla det »Golffrämjandet» - där vi säjle in vår verksamhet till ett antal stora svens företag. - Vi ger tillbaka reklam i olika former vår tävlingsverksamhet och på våra elits p lare. Ställer upp med greenfee-paket,ordr pro-am-tävlingar etc. Är det förenligt med amatörbestämme serna? - Vi har ett förslag inne hos St. Andrer att vi ska få utnyttja vårt landslag i sånan syften. Vi hoppas på ett positivt beske Dessutom kan vi ju etablera samarbete m våra proffsspelare, fortsätter Bengt Lorichs Hur mycket tror du det kan vara realistis att kalkylera med i intäkter i en sådan pool? - Minst 250.000 kronor. Och redan i r kommer Svenska Golfförbundets styrelse upp den här frågan med eventuell poolve samhet. Med största sannolikhet komn en utredning att tillsättas som med det s raste får se över det här. Och det måste snabbt. Kampen om sponsorpengarna t bara hårdare bland alla de förbund som vara med, slutar Bengt Lorichs. ANDERS NORDLU 24 SVENSK GOLF • 3
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112