Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13 Det var rubrikfrågan vi sökte
svar på när vi inter- vjuade några av SGF:s sponsorer. Varför just golf? Varför sätter man inte sin reklam på fotbollslag, bussar eller i tunne anestationer? Är det bättre att arrangera golftävlingar än att annonsera i dagspress? Här ger representanter för Colgate, Saab, Aer Lingus och VingGolf sina svar. Reportage: JÖRGEN OHLSON Jan-Eric Harju, VD i Colgate-Pal- molive AB, dis- kuterar Colgate Cup med SGF:s Göran Henriks. COLGATE: Världens största golfsponsor • Colgate-Palmolive - en av världens världens största sponsorer vad gäller golf - har sålt ut sina golfföretag för att de var olönsamma och inte passade in i bilden. Därmed försvinner bl a Ram-klubban, spelad av Watson, Ballesteros och Nancy Lopez, ur Colgate-bilden. Likaså har företaget hoppat av världstennisens stora scen och lämnat plats för Volvo. Men Colgate Cup i golf och simning kommer att finnas kvar till glädje för svensk idrottsungdom. I Hur hänger allt detta ihop? Vi ställer frågan till Colgate-Palmolives svenska VD, Jan-Eric Harju: - Colgate har sin idrottssatsning upp- delad på två olika områden - dels en Sport Division, dels »community activi- ties» i 53 olika länder runt om i världen. Det är Sport Division-biten som nu skärs ned, däremot påverkas inte de arrange- mang som de olika länderna står för nationellt. Colgate Cup är ett begrepp inte bara i Sverige. I New York, t ex, står Colgate Cup för en ungdomens friidrottstävling av kolossalformat och tävlingen är på många hall förknippad med ungdomsi- drott. Nu kan man förmoda att det inte är enbart av välvilja som företaget satsar sina pengar bl a på svenska golfungdo- mar. - Nej, Colgate Cup har en PR-funk- tion för Colgate som helhet, säger Harju. Om vi inte ansåg oss få god publicitet nationellt såväl som lokalt skulle vi san- nolikt hoppa av denna sponsorering. Nu är vi mycket nöjda med samarbetet med SGF. Hur skiljer sig denna satsning från ex- empelvis reklam på taxi och bussar? - Skulle vi gå ut på bussarna skulle vi skjuta in oss på att marknadsföra en viss produkt. I Colgate Cup-sammanhang är det mer fråga om PR och god publicitet. Colgate skall stå för kvalitet och därför är vi måna om att golfens ungdomstävling även i fortsättningen skall hålla den höga klass den gjort sedan starten 1976. Att det i Sverige blev golf vid sidan av den 10-årsjubilerande simningen för Col- gate har flera orsaker. - Vi ville ha anknytning till ungdom och eftersom golf alltid varit intimt för- knippad med Colgate föll det sig natur- ligt, säger Jan-Eric Harju. Dessutom har sporten i Sverige blivit allt populärare under senare år och därmed intressant. Andra grenar som ligger nära till hands är förstås tennis och utförsåkning, ge- nom Borg och Stenmark, men dessa är »upptagna» av Kalle Anka Cup sedan många år. Uppläggningen av golfens Colgate Cup-tävling är mycket bra, tycker Jan- Eric Harju. - Ja, det är ju långt ifrån något en- dagsarrangemang. Tävlingen spelas un- der en lång tid med olika finalmoment innan det är dags för den stora riksfina- len. Detta är givetvis positivt ur PR-syn- punkt, speciellt som Colgate Cup tycks ha blivit årets huvudtävling för massor av ungdomsgolfare, säger Harju. Jan-Eric Harju är själv inte golfare (»jag har länge gått och laddat upp för att börja») men följer med stor tillfreds- ställelse riksfinalerna. - Det är fantastiskt skojigt att se den spelglädje som finns bland ungdo- marna, säger han. Under en riksfinal av Colgate Cup känner man verkligen att vårt företag gör nytta. Colgate har enligt Harju inga planer på att avbryta samarbetet med SGF. Båda parter är för dagen mer än nöjda. • SAAB: PR för kommunen och banan D - Vi tror på att knyta marknadsföring- en av bilar till sporter som golf och ten- nis, säger Sten Wennlo, chef för Saab- Scanias Personbilsdivision. För den skull satsar Saab Personbilar under 1980 på herrarnas SISM, som spe- las på Ärila-banan utanför Nyköping. Wennlo är övertygad om att detta är en marknadsföring som betalar sig. Men liksom många företagsledare i framför allt England och USA ser han de stora fördelarna med att ha en bra golfbana i kommunen. - Vi har varit med och stöttat Ärila alltsedan banan kom till. När nu SISM förlades till Ärila var det ett givet steg för Saab att stödja tävlingen. Det var just vid banans tillkomst 1976 som Saab på allvar kom in i golfbilden. Alltsedan dess har företaget genomfört Saab Cup, en tävling som växt och för varje år samlat ett allt bättre startfält. Sten Wennlo erkänner också att man i golffolket hittat en »mycket intressant målgrupp». - Vi försöker på flera olika sätt, inte bara genom tävlingsarrangemang, nå golfarna. Vi tror vi har den produkt många golfspelare är ute efter och är därför övertygade om att vi får återbä- ring på de reklampengar vi satsar på golfsporten, säger Wennlo. Om årets SISM är en tillfällig stor- satsning på golf från Saabs sida är det för tidigt att uttala sig om, enligt Wennlo. Men att Saab-ledningen även i fortsätt- ningen på olika sätt kommer att värna om Ärila-banan, och därmed Nyköpings kommun, är helt klart. • SVENSK GOLF • 3/1980 13 Sten Wennlo
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112