Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19 SEO • Scandinavian Enterprise
Open (SEO) är nte bara en av Europas största tävlingar. Det är också ett av Sveriges största golfföre- lag, större än de flesta av de företag som sysslar med golfutrustning. SEO ingår i den kedja av golf-projekt som sven Tumba omger sig med. De övriga är: • Tumba Golf Center, tältet vid Gasver- keti Stockholm, som Tumba lät bygga 1975. • Ullna-banan norr om Stockholm där lumba är idégivare, designer och säljare nen där Riksbyggen sköter själva bygg- nationen. • European Open, stortävlingen i Eng- land som i år spelas för tredje gången. Även om den tävlingen sköts också från London igger tyngdpunkten här i Sverige. Här finns örutom promotorn Sven Tumba och VD:n Sven-Olof Fennrup även några av tävling- ens uppbackare och sponsorer. Som vi tidi- |are berättat finns EO:s huvudsponsor nu- mera i Holland i det halvstatliga gruvföreta- jet DSM. EO:s omsättning ligger på drygt 5 miljoner kr (varav 1,2 miljoner i prispengar) och är en betydligt större affär än SEO men ar alltså inte ett helsvenskt projekt. t Reseverksamheten kan man antingen se separat eller tillsammans med SEO. Vi syftar då på Tumbas idé med »landskamper för handicap-spelare» där hans Golf Team Scandinavia i fjol gästade Pinehurst och i år ska besöka Myrtle Beach i USA. Den här listan kan man bygga på med andra Tumba-projekt som Diplomat Cup (för just diplomater) och Pokalen (lagmat- chen mellan AIK-Djurgården-Hammarby) men de fyra punkterna här ovan är de störs- :a. Gemensam nämnare för allt detta är för- utom Sven Tumba själv hans nystartade polag Tumba International. Det är bolaget som har den anställda personalen och som sedan förmedlar tjänster till de olika verk- samheterna mot managementsavtal. ytterligare resurser till huvudtävlingen. Och pengar behövs, att arrangera en golftävling av SEO:s format är inget litet arrangemang. En översiktlig budget inför årets tävling ser ut så här: Prispengar 500.000 Bana 100.000 Appearance money 100.000 Trycksaker 100.000 Administration 500.000 Summa: 1.300.000 Varifrån kommer då de pengarna? Jo, från publikintäkter (av vilka dock proffsorganisa- tionen ETPD tar en viss del) samt reklamkö- pare. Reklamköparna får ett speciellt »paket» bestående av ett visst antal skyltar på ba- nan, en plats i pro-am-tävlingen samt en plats i Golf Team Scandinavia-laget etc. Pri- set för det är i år 14.500 kr plus moms och reklamskatt. Eller också köper man reklam på en av caddievästarna (som lottas ut bland de olika spelarna). Pris: 4.500 kr. I fjol hade SEO 84 »paketköpare» och 54 »caddieköpare». I år siktar Tumba på att nå samma siffra när det gäller paketen och helst öka antalet caddieköpare. Försäljning- en i år har hittills gått bra, 1 april ligger Tumba en halv miljon bättre till än vid mot- svarande tidpunkt i fjol. Det är bl a detta som gör att Tumba radi- kalt kan höja prissumman från 300.000 kr i fjol till närmare 475.000 kr (50.000 pund) i år. En åtgärd som också proffsorganisationen ETPD efterlyst för att inte SEO skulle tappa sin ledande ställning i Europa (se tablån på nästa sida). Hur kan då Sven Tumba hitta minst 150 FÖRUTSÄTT- NING nr 1 för att SEO ska fungera — reklamskyltar. Varje reklamkö- pare får ett antal skyltar på ba- nan. Här syns en del skyltar vid en utslagsplats på Vasatorp. Spe- laren är Severi- ano Ballesteros, aktuell när det gäller problemet med »appear- ance money». svenska företag som satsar pengar på re- klam vid SEO. Kan företagen inte stå emot din svada ...? - Tvärtom. Har jag inte en bra vara att sälja får jag inte en enda reklamköpare, svarar Tumba. Jag föredrar ordet reklamkö- pare framför sponsor. För mig ligger det något av tiggeri i »sponsorering». En re- klamköpare köper en vara han tror på. Och att man tror på SEO som reklammedium bevisas väl av att så många hänger med år från år samtidigt som nya kunder vill vara med? Vilka argument använder du? Varför kan företaget ifråga inte lika gärna köpa en an- nons i Expressen eller Västgöta-Demokraten eller lägga sina reklampengar på den egna golfklubbens tävlingar? - Därför att SEO är ett unikt reklamme- dium. Ditt företag syns i samband med en nationellt och internationellt uppmärksam- mad sporthändelse. Anknytning till sport är bra för alla företag, det ger en koppling till ungdom och framåtanda. Dessutom får du en unik kontaktyta med andra företag - som ofta har både affärs- och golfintressen ge- mensamt. - Vid Golf Team Scandinavias match i Myrtle Beach i USA i höst utvidgar vi den här tanken. Då anordnar vi seminarier i olika affärsämnen där våra svenska resenärer får möta amerikanska kolleger. Frivilliga funktionärer Reklamintäkterna är en av förutsättningar- na för att SEO ska kunna genomföras. Den andra är frivilligt arbete. SEO-kansliet på Tumba Golf Center (Tumba, Fennrup och Kathy Howard) som jobbar med SEO året runt har naturligtvis betalt för sitt arbete SVENSK GOLF • 3/1980 19 ett storföretag i golf Så fungerar Hela SEO-programmet SEO är inte längre enbart själva huvudtäv- ingen på Vasatorp 3-7 juli. Så här ser det completta programmet för årets SEO-an- cnuta tävlingar ut: 31/5-1/60 värmland open Karlstad 7/8/6 Småland Open Isaberg 27-29/6 Midnight Sun Open Luleå Caddiecupen Stockholm och Skåne Scand. Press Open Eslöv 2/7 Kvalificering till SEO Barsebäck 3-6/7 SEO Vasatorp 5/7 Sv. Greenkeeper- mästerskap Söderåsen I såväl de tregiontävlingarna Småland Open Värmland Open och Midnight Sun Open, samt caddiecupen och Greenkeeper- mästerkapen spelar man om platser i Golf Team Scandinavia. Men själva SEO är trots allt det sportsligt vikitigaste. Man kan se de övriga tävlingarna som komplement till SEO för att samla in
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112