Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22 HEMMING STEN Därför bör företa
gen annonsera i matrikeln • Idrott som kommunikation och reklam- medel. Ingemar Stenmark erbjuden 20 mil- joner. Björn Borgs förmögenhet uppgår i dag till bortåt 35 miljoner kronor och det finns inga gränser för hans möjligheter att tjäna pengar de närmaste tio, tjugo, trettio, fyrtio, femtio åren! Ett utvecklingslän i Holland satsar en mil- jon på en golftävling i England, arrangerad av en svensk! - För oss är golf ett medel att nå de rätta personerna säger de ansvariga för miljon- rullningen och man tror nästan att Sven Tumba står och sufflerar i kulisserna. För det är ju det han alltid har sagt: SEO och EO erbjuder unika möjligheter för före- tagen att marknadsföra sina produkter. Om Björn Borg rör sig på Himalayas nivå och Tumba på Kebnekajses så finns det också i sportens värld en gräsrotsnivå där det också är vilt slagsmål om pengarna. Argumenten desamma Men argumenten är nästan desamma. När Robert Rask säljer annonser till Katrine- holms golfklubbs matrikel menar han att det är bra för Ljungströms att reklamera för sina kvalitetskläder där. - Det som är bra för General Motors är T0REK0V Fritidshus i 1 1/2-plan vid havet mellan Torekov och Hovs Hallar i Båstads kommun, inneh. 80 m2 i bv. m. allr. i vinkel, kök, 2 sovr., komb. dusch- o. tvättr. o. inred- ningsbar vind. Tomt ca 600 m2, carport o. förråd. Lån m. 30-årig amort. tid. Utbet. disk. Möjlighe- ter t. golfmedlemskap. Ring och avtala tid för personlig visning. Gunnar Mueller — representant för svenskt näringsliv. bra för USA, säger Milton Friedman och Rask menar samma sak fastän han uttrycker det lite annorlunda. En annons i golfklubbens matrikel ger good will, man når läsare med hygglig eko- nomi, de kläder man vill sälja får en air av ungdomligt friluftsliv över sig. Mariboro, cigarettmärket, har inte så stor chans att reklamera för sig i Sverige. De skulle gärna vilja, i t ex golfsamman- hang, därför att de är precis den image de vill ha kring sina cigaretter. Tuffa formel 1- förare, framgångsrika elitgolfare. Sen en tid tillbaka är det slut med spritan- nonseringen i Sverige. Men den som har ögon han ser, till exem- pel att J & B har låtit tillverka golfputters, där klubbhuvudet har formen av en J & Och den går att putta med fast det låter otroligt. Social PR-verksamhet LM Ericsson säljer knappast fler telefoner för att man annonserar i Katrineholms Golf- klubbs matrikel. Men det finns också något som heter kommunal och social PR; det är viktigt för storföretag att det finns en golfklubb på orten och det är lika viktigt för dem att ge sitt stöd åt idrotten som samhällsaktivitet. Med den motiveringen är det angeläget för alla slags företag att annonsera i Katri- neholms Golfklubbs matrikel. Men varför just golf? Varför inte tennis? Och mycket riktigt - sist jag var i tennis- klubbens omklädningsrum satt Eric Friseli och Yngve Kjellström och räknade på fing- rarna hur många Katrineholmsföretag som skulle kunna köpa reklam runt utomhusba- norna till sommaren. SAS kanske betalar en miljon för Björn Borgs märke på högra skjortärmen. VISAB i Katrineholm betalar lite mindre för att få sitt märke på tennisklubbens representations- lags skjortor. Kanske räcker det med att man betalar skjortorna?! När Belkos förra året körde sin första stor- tävling i Katrineholm gjorde man ett flott program, fullsmockat med annonser, med 22 SVENSK GOLF •3/1980 banbeskrivning och klubbhistorik och lands lagsbilder. Det sändes ut till alla hushåll Katrineholms kommun. Och Belkos-killarna är tuffa marknadsföre re. De gjorde det inte för golfens skull.De tjänade pengar på det. Pengarna finns Så visst finns det pengar i golfen. E annat företag erbjöd golfklubben 700 krom mot att de skulle få sätta upp en spegeln reklam i klubbhuset. Och vi i styrelse tyst när vi förstod hur mycket företaga egentligen tjänade på spegeln. En gång var jag med när tva fullastad jetplan landade i Marrakesch i torraste Afr ka med en timmes mellanrum, ett från Pa ris, det andra från New York, fullastade ma folk som skulle spela pro-am med några världens bästa spelare. Startavgiften 2 000 kronor. Resan från Paris, för en veck kostade 5 500. Men tanken svindlade ännu mer för när jag satt tillsammans med ett par hunda andra svenskar i ett annat jetplan över lanten i höstas och vi satt där bara för a Sven Tumba fått infallet att vi skulle spel en landskamp mot North Carolina. En han dicaplandskamp!! I USA står TV-bolagen i kö för att få visa golftävlingar. Jag gissar att General Motors får betala ett par miljoner dollar för TV reklamen sista ronden av US Masters elfe US Open. När finalen i American Footbal spelas betalar -Coca Cola en och en halv miljon för tio sekunder i slutskedet. Mens når de också över hundra miljoner männ- skor! Och American football och golf har gemensamt att de båda är fenomenala sporter. Att en golfagent sponsrar Gunnar Mueller några år är naturligt. Men när Euroc ge Gunnar 140 000 i reklampengar under ett finns det kanske en och annan som undra Men då tror jag inte vederbörande först hur värdefullt det är för Euroc att ha prydlig och sympatisk person som Gunna Mueller på plats i Hongkong eller Singapora där han spelar pro-am med lokala byggher rar och talar väl om det svenska Företaget Dessutom: - Ni svenskar tycks inte ha aning om vilken duktig golfspelare Muelle egentligen är, som Sandy Lyle sa till förra sommaren. J. A. JAKOBSSON AB Torekov 0431/63490 63500 Auktor. fastigh. mäkl. Vad får Kärstin i år? Mera typiskt är att reklamrävarna vaknad- när Kärstin Ehrnlund började få framgå på damtouren förra året. Sjua pä Europa tan blev hon under sitt första år. Det var värt en kvarts miljon i sponsorpengar Volvo bland annat. Kärstin kan redan slåss om förstaplatsen. Vad får hon da Det kan bli för henne som för Ballesterc och många andra europeiska stjärnor lönar sig inte för dem att tävla i USA. Dar konkurrensen för tuff. Om man nu inte Björn Borgs like.
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112